Egyéb · 2015.11.25.

INTERMODÁLIS – Tervek és vélemények

Ha az intermodális rendszer kiépítésére beadott kilencmilliárd forintos uniós pályázat nyer, 2018–19-re teljesen megváltozik a veszprémi közlekedés rendje. A változás mindenkit érint, beleértve az autósokat és a gyalogosokat is. 

Az intermodális, vagy egyszerűbben az összehangolt közösségi közlekedéssel kapcsolatban sokan sokféleképpen vélekednek.

Támogatóinak és ellenzőinek véleménye egy dologban megegyezik: elenyészően kevés információval rendelkeznek. Hartmann Ferenc önkormányzati képviselő javaslatára határozott úgy a képviselő-testület, hogy a város közlekedését alapjaiban átformáló rendszer tervét lakossági fórumokon ismertetik meg az itt élőkkel. A döntés után.

A politikus

Az információáramoltatás időbelisége ez esetben nem annyira lényeges, hiszen a rendszer kivitelezési tervei még nem készültek el, a közlekedési konstrukció előkészületi stádiumban van, állítja Hartmann képviselő, aki nemcsak a maga, hanem az ellenzéki frakció nevében az első perctől fogva támogatja a tervezetet. Határozott meggyőződése, hogy a veszprémi tömegközlekedés régen megérett a korszerűsítésre. Az autóbusz-pályaudvar a jelenlegi helyén többe kerül és több kárt okoz, mint amennyi hasznot hajt. A vasútállomás látványa sem túl vonzó, a vele szemben lévő hajléktalanszálló-komplexum pedig csak ront az egyébként sem kedvező első benyomáson.

A vasútállomásnál épülne meg az új buszpályaudvar

A vasútállomásnál épülne meg az új buszpályaudvar

Az intermodális rendszer megpróbálja kiküszöbölni a jelenlegi közlekedési anomáliákat. A vasútállomásra helyezett autóbusz-pályaudvar tehermentesíti majd a belvárost az ott parkoló autóbuszoktól, a bedugult forgalomtól, zajtól, környezetszennyezéstől. Ennek előnyeit a belvárosban élők, a gyalogosok és az autósok egyaránt élvezhetik. A mostani buszállomáson nem parkolnak autóbuszok, a tervek szerint zöldterületet létesítenek, illetve a kialakítandó öt átszálló csomópontból egy kisebb ott kap majd helyet.

Ha úgy tetszik, az autóbusz-pályaudvar funkciója megmarad, hiszen az ide érkezők, illetve innen utazók le- és felszállnak a járművekre, amelyek ezt követően azonnal továbbhaladnak. A bejáróknak – munkavállalóknak, diákoknak – nem kell többletköltséggel vagy többletidővel számolniuk, a vidékről érkezők ugyanott szállnak le és fel, mint most. Aki például Hajmáskérről érkezik Veszprémbe, és a Vámosi úti temetőhöz akar menni, az a csomópontnál átszállhat egy olyan járatra, amely pluszköltség nélkül viszi oda. Az intermodalitásban, legalábbis a szándékban a helyi és a helyközi járatok összehangolása is szerepel. Vagyis: a gyulafirátótiak felszállhatnak a győri vagy a zirci buszra is a helyi járatú bérleteikkel. Nyilvánvaló, hogy a helyi járatú közlekedésben is lennie kell változásnak, például hogy a fővároshoz hasonlóan lehessen itt is vonal- és szakaszjegyeket venni.

A vasúti fejlesztés terve nem szerepel a mostani pályázatban, ahhoz újabb pályázat szükséges. A buszok cseréje sem része a projektnek, bár kétségtelen, hogy nagy részük korszerűsítésre vár.

A tervező

Az előkészítési terv a lehető legkedvezőbb műszaki megoldásokat tartalmazza, állítja a készítője, Dulicz László építőmérnök. A fővárosi Pro Urbe Kft. mérnöke úgy véli, a veszprémi tervek a legkiforrottabbak azok közül, amelyeket irodájuk munkatársai az utóbbi hat-hét évben készítettek. Annál is inkább, mert másutt csomópontokat terveztek, nálunk viszont intermodális város létrehozására kaptak felkérést.

A vasútállomásra helyezett autóbusz-pályaudvar tehermentesíti majd a belvárost az ott parkoló autóbuszoktól, a bedugult forgalomtól, zajtól, környezetszennyezéstől

A vasútállomásra helyezett autóbusz-pályaudvar tehermentesíti majd a belvárost az ott parkoló autóbuszoktól, a bedugult forgalomtól, zajtól, környezetszennyezéstől

– A felmérési szakaszban láttuk, hogy Veszprémben eleve adott egy igen intenzíven működő buszpályaudvar és egy igencsak alulhasznosított vasútállomás. Az is feltűnt, hogy míg a buszok a pályaudvaron pihennek, a telephelyük a Pápai úton van, ami hét kilométeres rezsiutat jelent járművenként. Az intermodális rendszer jó lesz a belvárosiaknak, mert a buszok a vasútállomás melletti területen parkolnak, ezáltal a belváros megszabadul a zajtól, a járművek által kibocsátott károsító anyagoktól. Végeztünk zaj- és légszennyezési vizsgálatokat, az eredmények ismeretében lesznek olyan helyek, ahol zajvédő falak épülnek, másutt nyílászárócserék lesznek. A rezsiút kiiktatása jelentős megtakarítást jelent, ami várhatóan megjelenik majd a jegyárakban és a buszok korszerűsítésében.

– Előnyös lesz az utasoknak, mert szinte minden belvárosi célpont átszállás nélkül elérhető lesz, a vasútállomás környékén az épületek és a vágányok rendezett képet mutatnak majd. Nemcsak a már említett 120–140 autóbusz számára épül korszerű parkoló, hanem a személyautók elhelyezése is megoldottá válik. A jelenlegi hajléktalanszállót lebontják, és a változások valószínűsítik, hogy a vasúti közlekedés is népszerűbbé válik.

– A vasútfejlesztési tervek készen vannak, módosításra szorulnak, de ez még ráér, hiszen ez nem része a mostani pályázatnak. Az általunk készített terv legkorábbi megvalósítása 2018-ban várható. Amikor eljön az ideje, mi is megpályázzuk, szeretnénk befejezni azt, amit elkezdtünk.

A jelenlegi buszforduló a vasútállomásnál. A látvány nem túl vonzó

A jelenlegi buszforduló a vasútállomásnál. A látvány nem túl vonzó

Az ex-főépítész

Az 1991-ig a város főépítészeként dolgozó Kiss Tamás szerint a tervezők a rossz, a rosszabb és legrosszabb változat közül választhattak. Elmeséli: már a ’80-as években szerették volna átszervezni a közlekedést, rendezni a buszpályaudvar sorsát, és 1986-ban egy országos pályázatra is beadták a tervezetet.

Alapos feltérképezés után egy A és egy B variáció született. Az A-ban a legjobb helyszín szerepelt, amit aztán eladtak. A tervezetet, benne a parkokkal, a Cserhátra álmodott csomóponttal, egészen a várig tartó sétaúttal egyetemben a kukába kellett dobni. Az A variáció helyszíne a mostani pláza helyén volt.

A B variáció valamivel kedvezőtlenebb volt az A-nál, de mindenben megfelelt a követelményeknek, annak is, hogy közel volt a belvároshoz. A B változatban az egykori szikvíz murvás parkoló helyén lett volna a buszállomás. Azt is eladták, ott is szolgáltatóház épült. Az akkori városvezetés ezzel ellehetetlenítette azt, hogy könnyen megközelíthető, jó helyen legyen a veszprémi tömegközlekedés fellegvára. Mivel nincs több ilyen, az autóbusz-pályaudvar számára megfelelő és elégséges belvárosi terület, a nyugdíjas főépítész szerint a tervezők is a rossz lehetőségek közül választhattak.

(Korábbi írásainkat az intermodális csomópontról itt és itt olvashatják.)

Buszmegálló a vasútállomásnál. A reklámfelirat a tervekkel kapcsolatban is biztató lehet

Buszmegálló a vasútállomásnál. A reklámfelirat a tervekkel kapcsolatban is biztató lehet






Hozzászólások

A hozzászóláshoz jelentkezzen be Facebook-fiókjába!