Az utóbbi idők legjelentősebb kiállítását a balatonfüredi Vaszary Galériában rendezték meg. Bak Imre geometrikus absztrakt festő élete utolsó két évtizedének nagyszabású műveiben újszerű nézőpontokat fogalmaz meg. Fehér sorozatával és az utána keletkezett Örök totemmel lezárta pályáját. De micsoda hihetetlen intenzitású fellángolás előzi meg ezt a befejezést!
Bak Imre festőművész, a magyar neoavantgárd klasszikusa Fehér Dávid kurátorral együtt tervezte meg ezt a kiállítást, majd egy hónappal a megnyitó előtt váratlanul elhunyt. Nyolcvanévesen festett utolsó képeivel mintha azt üzenné, nem kell félni a tudatalatti szabad áramlásától, nem kell félni attól, amit az ösztönösség belőlünk előhoz. Ez azért is különösen érdekes, mert olyan embertől jön, aki mérnöki precizitással tudatosan építette fel évről évre, korszakról korszakra a pályáját és az életét.
Remix
A Covid-járvány idején feldarabolta és remixelte új szitanyomatait, kollázsokat készített belőlük. Majd monumentális vásznakon megfestette különös, maszkszerű portréit, amik nekem még Karel Appel 1968-as kubista nő portréját is eszembe juttatják, persze egészen más, de bevillan. Mivel az emlékezet tele van képekkel, a művészettörténet utalásokkal. Ezzel a problémával is mindvégig foglalkozott a festő, különösen életének ebben az utolsó szakaszában, ami most Balatonfüreden látható. Ahogyan a kurátor fogalmaz a kiállítás kísérőanyagában: „A 2000-es évektől geometrikus festészetét egyre inkább meghatározták a digitális látványok impulzusai és a posztmediális képiség. A Vaszary Galéria kiállítása első alkalommal tekinti át Bak Imre 2004 és 2022 között alkotott sorozatait, bemutatva az életmű alakulását.” Láthatjuk, miként tért vissza a játékosság és a metafizika a képeibe. Egészen fantasztikus ebből és mindenféle más szempontból is utolsó képe, az Örök totem, amely Gustave Courbet A világ eredete (1866) című, a maga korában őszinteségével nagy botrányt kavart festményének parafrázisa. Női ölet ábrázol alulnézetből.
A csend változatai
Vissza kell jönni a balatonfüredi kiállításra, és nyugodtan végignézni a termet, amelyben az utolsó előtti, hét műből álló, a Csend változatai című sorozatának néhány darabja is látható, melyeken a fehér színre fókuszált az alkotó. Új dimenziót nyit meg bennük a metafizika, az ésszel fel nem fogható titkok felé. Fekete, kék, piros, rózsaszín négyzetei átváltanak fehérre, és a formájuk is teljesen megváltozik, lebegővé válik. Majdnem azt írtam: levegővé. Dominál a fehér, mint a színek színe, amelyben minden más szín benne foglaltatik. Az ismeretlen, a titokzatos, az ártatlan, a csend, de a gyász színe is a fehér. A megnyitóünnepségre érkezett rengeteg érdeklődő tömegében ezt képtelenség volt átérezni. Keresni kell rá egy magányos napot.
Balatonfüred nagy pillanata
Bak Imre művei a világ legjelentősebb múzeumaiban, a berlini Neue Nationalgalerie-ban, a londoni Tate Modernben, a New York-i Metropolitanben is megtalálhatók. Az őt képviselő galéria, a budapesti acb folyamatosan rendezett kisebb kiállításokat a műveiből, utoljára tavaly novemberben A csend változatai címmel. 2016-ban Fehér Dávid, a balatonfüredi kiállítás kurátora a Paksi Képtárban Aktuális időtlen – Egy életmű rétegei címmel mutatott be egy válogatást. De az életmű nagy retrospektív kiállítása még várat magára. Ahogyan a megnyitón elhangzott, az életmű „white cube” után kiált.
Ám ez a pillanat még Balatonfüredé. Örülhetünk, hogy nekünk jutott ez a különleges kiállítás, ami a Vaszary Galéria, a város, a festő özvegye, Albert Zsuzsa, az acb Galéria és Európa Kulturális Fővárosa Veszprém-Balaton 2023 támogatásával jöhetett létre.
Vezető képünkön: Fehér Dávid kurátor tárlatvezetést tartott a Helyzetek című Bak Imre kiállítás megnyitóján. Fotók: a szerző