A kódolás, rejtjelezés elég hamar megjelent az ember kommunikációjában. Titkos társaságok, beavatottak, kívülállók, egymás ellen harcoló törzsek, népek mind használták ezeket. Kifejezetten szeretjük a megoldásra váró rejtélyeket, hiszen a többségünk számára a mindennapok szürke egyhangúságba borulnak.
A ma ismert szabadulószobák erre a vágyra építenek, az igényesebbek egészen élethű atmoszférát teremtve, amiket akár látványos technikai megoldások tesznek még izgalmasabbá. De honnan ered maga az ötlet? Ebben a bejegyzésben ennek járunk utána, hogy ki hagyta ránk örökül ezt a meglehetősen élvezetes műfajt.
A számítógépes játékok világa
Az otthoni computerek a 20. század utolsó évtizedeiben még kevésbé a munka miatt kaptak helyet. Ellenben egyre több játék lett népszerű és készült rájuk, többek között a ‘80-as évek legsikeresebb escape game típusú Mystery House kijutós játék, melyben elrejtett ékszerek után kellett kutatni. Természetesen az egymás után felbukkanó halottak szolgáltak némi nehezítéssel, de a közönségnek annyira tetszett a műfaj, hogy két évvel a megjelenése után, amikor a készítő házaspár továbbadta az IBM-nek, 700 ezer dollárt nyert rajta.
A cég komolyan vette a sikert, a Kings Quest játékot 7 részen keresztül vitték, annyira szerették a játékosok. Itt már színesben és háromdimenziós felbontásban követhették nyomon a kalandorok a történetet. Varázslók, boszorkányok világába kalauzolt el és várta a rejtélyek megoldásait. Az Időcsapda pályáin a csernobili katasztrófát is megelőzheted.
Ki a tettes?
A bűnügyek feltárása, a valódi gyilkos megtalálása a máig közkedvelt krimik kedvenc témája. A hivatásos vagy csak önként felcsapott nyomozók csavaros észjárása és kíváncsisága a filmes és írott történetekben mindig eredménnyel járt, a közönség pedig próbálta a főhőssel tartani a lépést és az információmorzsák alapján felfedni a tettes kilétét.
Kár lett volna egy ilyen, sokak fantáziáját megmozgató és kihívásra hívó témát parlagon hagyni. Sok szabadulószobának vannak erre az alapkoncepcióra épülő játékai. Gyakori, hogy egy bűntett helyszínére csöppenünk és az ott található nyomokat megfejtve kell eljutnunk a gyilkosig. Így nem komolyan véve, de helyszínelőként is kipróbálhatjuk magunkat nyomozóként is.
Egy kis pszichológia
Miért van még mindig ekkora sikerük a szabadulószobáknak és a különböző küldetéseknek? A játék lényeges elemei mindenhol ugyanazok: nyomkeresés, tárgyak megtalálása, kódok megfejtése. A válasz nagyon egyszerű: a játék közben minden más megszűnik létezni. Van egy egyszerű cél, amit teljesíteni kell: adott idő alatt ki kell jutni/meg kell találni a gyilkost, stb. Az agynak muszáj a feladatra fókuszálnia, nem kalandozhat el. Az egy tevékenységre való összpontosítás teremti meg a „flow” állapotot.
Csíkszentmihályi Mihály szerint ilyenkor a legboldogabb az ember, és minél gyakrabban tudjuk ezt az állapotot elérni, annál inkább javítunk az életminőségünkön.