Közérzet · 2015.10.14.

Hol vannak a százmilliók?

Az Intézményi Szolgáltató Szervezet (ISZSZ) elnevezés sokunk számára nem sokat mond, pedig a veszprémi oktatási és politikai berkekben már jó ideje cifra történetek burjánzanak körülötte, s helyi ellenzéki politikusok tesznek is róla, hogy ebből a buliból a közvélemény se maradjon ki.

Gerstmár Ferenc, az LMP önkormányzati képviselője ISZSZ-ügyben a legutóbbi közgyűlésen interpellált, próbálkozott közoktatási kerekasztal életre hívásával, de úgymond, süket fülekre talált. Nemkülönben Katanics Sándor, a DK önkormányzati képviselője, aki lassan egy éve hasonló témakörben publikál, kérdez, sőt, utánajár, s szerinte érdemi választ hivatalos helyről nem kapott.


Mindkét politikus azt az összevont intézményirányítási modellt bírálja, amelynek gyermeke az ISZSZ. A pletykák idén tavasszal keltek életre, amikor az intézménynél korábban megbízható munkaerőként számon tartott gazdasági vezetőt menesztették. Katanics többszöri nekifutásra (az adatvédelmi hatóság segítségével) kicsikart egy hivatalos indokot, miszerint a vezetőnek „közalkalmazotthoz méltatlan magatartása” miatt kellett távoznia, de éppen a hallgatás és az efféle „gumicsont” válaszok ágyaznak meg tökéletesen a vélt vagy valós történetek osztódással történő szaporodásához.

Gerstmár emlékeztet arra, hogy az önkormányzat a modell bevezetését százmilliós megtakarítással indokolta, és kifogásolja, hogy Porga Gyula polgármester nem tud számszerű megtakarításokról beszámolni. Nemcsak ez a baj, mondja, hanem az, hogy a rendszer száz sebből vérzik, az iskolák fenntartásának és működtetésének szétválasztása nem hozott eredményt. Katanics Sándor ennél mélyebben kotort bele a témába, buldogként harapott rá, mindaddig szellőztette a kisebb-nagyobb hamisságokat, csúsztatásokat, szabálytalanságokat, míg rá nem kényszerítette az önkormányzatot egy belső vizsgálat lebonyolítására. Aztán a NAV is vizsgálódni kezdett. Állítólag az elbocsátott gazdasági vezető tett feljelentést, aki egyébként munkaügyi pert indított volt munkáltatójával szemben.

Bizony volt törvénysértés is, fedezet nélküli kötelezettségvállalás, közbeszerzési törvény megszegése. Katanics pedig nyílt levelet tett közzé. A pletyka szerint a sok résen, itt-ott kicsorogtak a pénzek. A számos hiányosság orvoslására az önkormányzat októberi közgyűlésén előterjesztést nyújtanak be. Majd kiderül, miről.

Porga Gyula mosolyogva hárít. Szerinte a szakembereknek legalább fél évre lenne szükségük ahhoz, hogy képet adhassanak az ISZSZ gazdálkodásának részleteiről. – Olyan összetett struktúráról van szó, és az olyan változásokon ment keresztül, ami lehetetlenné tesz bármilyen összehasonlítást, s amelyen belül nagyon nehéz számszerű megtakarításról beszámolni – magyarázza a polgármester, s elmondja azt is, hogy egy tanácsadó cég (IFUA) készítette el a modell működésének átvilágítását, felvázolta, mit kell tenni ahhoz, hogy az intézményirányítási modell eredményes legyen. Csakhogy hasztalan volt a tanácsadás, mert az önkormányzat figyelmen kívül hagyta.

Tehát milliókat fizetett az önkormányzat a szakmai tanácsadónak, meg is kapta az elemző felmérést, szakmai tanácsokat is kapott, ám nem tartotta magát hozzájuk. A polgármester megindokolja:

– Politikus vagyok. A tanácsadó szárazon és szenvtelenül mérlegel, elemzi a várható gazdasági mozgásokat, én viszont politikus vagyok és politikai döntéseket hozok, nekem kell vállalnom az intézkedések és az átszervezés lehetséges eredményeit vagy következményeit – mondja a polgármester, majd leszögezi: nem százmilliókról van szó, százmilliók nem voltak.

– Én rendeltem el a belső vizsgálatot, amelynek eredménye nyilvános, elolvasható az önkormányzat honlapján – mondja a polgármester, és visszakanyarodván a volt gazdasági vezető menesztésére, csak annyit mond, tudtával csak a menesztése után tett feljelentést az adóhatóságnál. Azt is elmondja, hogy a belső ellenőrzés eredménye nyomán, a protokoll szerinti 1-től 5-ig terjedő skálán hármassal osztályozta Győrffy József intézményvezető munkáját. – A belső ellenőr feladata, hogy ha olyasmit észlelt, ami beavatkozást követel, akkor jelzi a hiányosságokat, mulasztásokat az intézményvezetőnek, akinek feladata, hogy ezeket kiküszöbölje.

Úgy hírlik, Győrffy József el is készítette az intézkedési tervét, de aligha lesz alkalma végrehajtani, mert pár nappal ezelőtt benyújtotta az intézményvezetői posztról való lemondását.

[stextbox id=”grey”]

Idézet a pénzügyi és költségvetési bizottság szeptemberi ülésének határozati javaslatából (a bizottság nem támogatta Katanics Sándor elnöknek ezt az előterjesztését):

„a közpénzek szabálytalan döntésekkel történt felhasználásával okozott anyagi hátrányok miatt indítványozza, hogy … az Intézményi Szolgáltató Szervezet intézményvezetőjének közalkalmazotti jogviszonyát a jogviszonyból származó lényeges kötelezettség súlyos gondatlansággal történő jelentős mértékű megszegése és a közalkalmazotti munkaköri feladatok nem megfelelő elvégzése miatt azonnali hatállyal szüntesse meg.”

[/stextbox]






[fbcomments]