Kultúra · 2021.11.27.

Halász Péter Tamás: Balták és fényjelek

Halász Péter Tamás képzőművész, az internethálózatba kapcsolt új nemzedék markáns képviselője sok új problémát vet fel egészen új eszközökkel. Balták és fényjelek a Csikász Galéria falán.

Parabolaantennába beleállított baltákat, hőcsöveket, fényjeleket láthat a falakon a néző, aki belép a veszprémi Művészetek Háza Csikász Galériájába megnézni a Sol+ című kiállítást. Rákerestem, a sol egyrészt napot jelent latinul, másrészt pedig egy szoláris marsi nap hosszát. (A földi szoláris nap megfelelője a Marson, 1 sol = 1,0275 földi nappal.) A sol hivatalosan még nem elfogadott időegység. A NASA vezette be házi használatra, amikor az első Viking Lander szonda leszállt a Marson.

A valóságban nem ilyen bonyolult ez a kiállítás. Egyszerű információkat közvetítenek Halász Péter Tamás installációi, amelyek hangját a környezet, a művészeti kontextus felerősíti. A spekulatív realizmus kifejezést használta munkáival kapcsolatban Horváth Márk esztéta megnyitó beszédében. Kifejtette, mit ért alatta: a realista gondolkodásmód ellentétét, konceptuális választ kommentárok és idézetek helyett. A spekulatív realizmus együtt mutatja meg a dolgok keménységét és rejtőzködő dimenzióit – magyarázta. Úgy dologorientált, hogy közben spekulatív is. Ez így nagyon elvontan hangzik, de ha lefordítom konkrétumokra, akkor arról van szó, hogy itt vannak ezek a balták belecsapdosva különféle anyagokba, parabolaantennába, fába, tehát a maguk konkrét valóságában. Ugyanakkor azzal, ahogyan a művész használja őket, beágyazódnak egy utalásrendszerbe. Valamit megvilágítanak, valamire felhívják a figyelmet. Művészeti objektumokká, szakrális tárggyá válnak.

A galéria falain olvasható szövegekben Halász Péter Tamás leírja, ez az új baltasorozata egy hírből pattant ki, amely arról szólt, hogy baltadobálóhely nyílt a budapesti Dürer Kertben. A kanadai eredetű sportot cégeknél alkalmazzák csapatépítő tréningként. A balták, mint az emberiség történetét végigkísérő erőszak szimbólumai Halász Péter Tamásnál a béke jelét megformázva vésődnek bele a parabolaantennába. Elgondolkodtató. Eszembe jut például, hogy felfogható ez a gesztus a 21. századi posztmodern folklór iróniájaként akár. A péntek esti veszprémi kiállításmegnyitón is tapasztalható volt, hogy senkit sem hagy közömbösen a látvány, van aki díjazza a humorát, más pszichológus után kiált.

Halász Péter Tamás szüntelenül új tárgyakat keres a megnyilvánulásaihoz. Legismertebb munkái a tornyok. Egy korábbi korszakában kiszuperált számítógép-alkatrészekből meg rezsókból épített tornyokat. Már azokban a munkáiban megjelent az ökoszemlélet, az ökológiai narratíva, ami ezen a kiállításán is folytatódik, csak most fényjelek formájában. Itt most hőcsövek segítségével formáz hőkamerával látható betűket, mozaikszavakat, mint például CO2, UDHR, GDP, HIPC. De nézhetjük akár úgy is ezeket a furcsa világítótesteket, mint civilizációnk fényjelzéseit, mint titkosított, feltörhetetlen kódokat. Fényjelek ezek attól az új generációtól, amely a művészetben saját szabadságának formáit keresi, és kutatásait, ráeszméléseit a legfurcsább gesztusok is kifejezhetik.

Halász Péter Tamás Sol+ című kiállítása november 26-tól 2022. január 9-éig látható a veszprémi Csikász Galériában.

Fotók: Bartuc Gabriella

A vezető képen Halász Péter Tamás egyik alkotása. Forrás: port.hu






Hozzászólások

A hozzászóláshoz jelentkezzen be Facebook-fiókjába!