A Bedevölgyi utcai csomópont problémája több mint egy évtizede borzolja az ott lakók kedélyeit. Aggodalmaik a mindennapjaik részévé váltak, ugyanis a 82-es úton való átkelésük szó szerint életveszélyes. Márpedig naponta kénytelenek megtenni, akár többször is.
Czaun János (Fidesz–KDNP) a képviselő-testület csütörtöki ülésén Mi lesz a Bedevölgyi csomópont sorsa? címmel napirend előtti felszólalásában tért ki az égető kérdésre: a büntetés-végrehajtási intézet és a vele szomszédos lakópark immár 12 éve része Veszprém városának, és sok gondot okoz az ott lakóknak, hogy a gépkocsival való kihajtás éppúgy problémás, mint a gyalogos vagy kerékpáros átkelés, a kerékpárút és a buszváró megközelítése, ami csúcsforgalomban szinte lehetetlen – mondta.
Előzmények
A Honvédelmi Minisztérium lakásépítési programjának keretében 2004-ben, 2,6 milliárd forintos beruházással épült a száztíz lakásos lakópark. A lakók többször ígéretet kaptak a lakóterületükre való biztonságos bejutás megoldására, de hasztalan vártak rá. A lámpás kereszteződés nem készült el, és több mint tíz éve semmi sem történt a probléma megoldása érdekében.
– Hat évvel ezelőtt, miután az akkori polgármester 300 napig gondolkodott a javaslatomon, 2009 októberében a közgyűlés határozatba foglalta a lámpás átközlekedő kialakítását – mondotta minapi sajtótájékoztatóján Katanics Sándor (DK) önkormányzati képviselő, és emlékeztetett rá, hogy az akkori álláspont szerint a Honvédelmi, illetve az Igazságügyi és Rendvédelmi Misztérium, valamint Veszprém önkormányzata együtt oldotta volna meg ezt a problémát. – Az illetékes miniszterektől írásos nyilatkozatot kaptunk arra vonatkozóan, hogy teljesítik a rájuk háruló költségek egy-egy harmadát.
Déli elkerülő leállítva
A Bedevölgyi utcai lakosok néhány éve ismét reménykedhettek: a 82-es és a 72-es út összekötésével – Kádárta és Gyulafirátót elkerülő megépítésének ígéretével – a balesetveszély a csomópontban jelentősen kisebb lesz. A város 2011-es településrendezési tervének elemzése részletesen foglalkozott a 82-es út Gyulafirátótot és Kádártát elkerülő szakaszának felülvizsgálatával, és végül a megoldás is kirajzolódott, ami azonban a 8-as főút fejlesztésének keretében történt volna: egy csomagba került a veszprémi elkerülővel, amit a kormányzat nemrégiben leállított.
[stextbox id=”grey”]Navracsics Tibor képviselővé választásakor ugyan azt ígérte, hogy 2013 végére megépül a Gyulafirátótot és Kádártát elkerülő úr a litéri elágazóig, de azóta egy kapavágás sem történt ebben az ügyben.[/stextbox]
Országgyűlési interpelláció a 8-as ügyében
Kész Zoltán független országgyűlési képviselő november 16-án interpellációt nyújtott be a nemzeti fejlesztési miniszternek.
– Megkérdeztem: igaz-e, hogy a Fidesz-kormány leállította a veszprémi, déli elkerülő négysávosítási munkálatait – mondja Kész Zoltán. – Szándékában áll-e a kabinetnek a fejlesztés megvalósítása, és ha igen, akkor mikor? Tasó László, a szaktárca közlekedéspolitikáért felelős államtitkára válaszában megerősítette, hogy leállították a beruházást. A 8-as fejlesztésének leállítása ésszerűtlen, hiszen éppen a legforgalmasabb, legveszélyesebb szakaszon konzerválja a rossz helyzetet. Az államtitkár válaszából kiderül: egyelőre fogalma sincs a tárcának, mikor kívánják folytatni a beruházást, amelyre már elköltöttek csaknem 2 milliárd forintot. Arról nem is szólva, hogy jó ideig a veszprémiek és az ország előtt is próbálták titokban tartani, hogy leállították a beruházást
Félmegoldások
Az ott élők véleménye szerint az elkerülő nélkül semmit nem ér a most az aszfaltba beépített fényvisszaverő prizma, és a napenergiával működtetett, 60 km/órás sebességkorlátozást jelző táblák kihelyezése is felesleges volt. Érdemi változást nem remélnek ettől a beavatkozástól sem, ugyanis a forgalom mértéke ezáltal nem fog csökkenni. Hosszú távú megoldás mindenképpen a lámpás kereszteződés lenne, ha már az elkerülőre hiába várnak. Csakhogy a lámpás kereszteződés sem megoldás, mert az útszakaszon nehezítené az amúgy is igen élénk járműforgalmat.
Akkor hát?
Kész Zoltán képviselő aláírásgyűjtést kezdeményezett az ügyben. Sajtótájékoztatóján elmondta, felszólítja Veszprém megye fideszes politikusait, országgyűlési és helyi képviselőit, győzzék meg a kormányzatot az eredeti döntés visszaállításáról és a fejlesztés folytatásáról, bizonyítva ezzel, hogy felelősséggel tartoznak az itt élőknek.
– És kértem Navracsics Tibor uniós biztost, hogy lobbierejét bizonyítva érje el a 8-as fejlesztésének befejezését – mondta.
Gombás Gabriella, Tyukodi Endre
(A 8-as út bővítésével kapcsolatos írásinkat itt és itt olvashatják.)