Életmód · 2021.06.02.

Ez lehet a szupernagyik és szuperpapik titka

A szupernagyik és szuperpapik idős koruk ellenére fiatalokat megszégyenítő memóriával rendelkeznek. Agyuknak bizonyos részei megőrzik fiatalságukat. Az idő múlásával nemcsak életmódbeli, hanem élettani változásokon is keresztülmegy az ember.

Az ember agyának térfogata 50 éves kora körül elkezd zsugorodni, ezzel egyidejűleg a memória is romlásnak indul. Ezek a széles körű agyi változások abszolút normálisak, ennek ellenére egyre több bizonyíték sugallja, hogy megfelelő táplálkozással a „fittség” is megőrizhető – olvasható a BBC NEWS oldalán. A kutatás során az MRI-vizsgálatok eredményei azt mutatták, hogy az egészségesen táplálkozó, nemdohányzó és rendszeresen mozgó idősek emlékezőtehetsége vetekedik a fiatalabbakéval.

– Úgy véljük, léteznek olyan nem genetikai tényezők, mint például a jó kondíció és az egészséges táplálkozás, melyek ellenállóvá tehetik az embert idősebb korban is – nyilatkozta az egyik kutató a BBC NEWS oldalán megjelent cikkben.

A dohányzásról és a magas koleszterinszintről már korábban is megállapították, hogy felgyorsítják az agy öregedését.

Miért remélhetünk javulást egészséges táplálkozással?

A kor előrehaladtával csökken az aktív testtömeg, sorvadásnak indulnak az izmok, valamint a belső szervek, és lényegesen lassul az alapanyagcsere. Mivel romlik a tápanyagok emésztése és felszívódása, így idős korra sokkal jellemzőbb a székrekedés, ami miatt a hashajtók rendszeres szedése tápanyaghiányt okoz. Az időskori napi szükséges energiamennyiség 1800–2000 kcal. Ajánlott ötször keveset étkezni, ezáltal kevésbé terhelődik az emésztőrendszer. Lehetőség szerint teljes kiőrlésű gabonából készült termékeket ajánlott fogyasztani, például barna kenyet, teljes kiőrlésű tésztákat, zabot, növényi tejtermékeket, lehetőleg zabliszttel, kókuszliszttel habart főzelékeket, friss zöldségféléket és gyümölcsöket, valamint burgonyát és barna rizst. Ezekből tökéletesen fedezhető a szükséges napi 30–35 gramm rost bevitele.

Mit javasolunk?

A rostban gazdag ételek segítenek beindítani az anyagcserét, így az időskori gyakori székrekedés is könnyen kiküszöbölhető tudatos és egészséges táplálkozással. Abban az esetben, ha gyakran puffad, szelel és mindennapos székelési problémák keserítik meg az életét, végezzen el otthon egy béltisztító kúrát, amely nemcsak fájdalommentes, hanem a problémák sokaságát is legyőzheti. Az időskori székrekedés rostokban gazdag ételek rendszeres fogyasztásával megelőzhető. Az ásványi anyagokban gazdag ételek szintén pozitív hatással vannak a szervezet egészére.

A memória romlása lényegesen lassítható az alábbi vitaminok bevitelével

C-vitamin (zöldpaprika, narancs, citrom, articsóka, karalábé, karfiol, leveles kel, sóska)
B1-vitamin (barna kenyér, búzacsíra, korpa, dió, mogyoró)
B2 (zöldbab, borsó, olajos magvak)
B6 (zöldborsó, burgonya, vöröshagyma, banán)
B12 (sörélesztőpehely, savanyú káposzta, kovászos uborka)
Folsav (sötét zöld ételek, például spenót, sóska, brokkoli, valamint az élesztő, hüvelyesek)

Forrás: felejtek.hu

Hozzászólások

A hozzászóláshoz kérjük jelentkezzen be először a facebook fiókjába egy másik böngészőlapon!