Életmód · 2023.01.16.

ÉLETMÓD – A „nagy fogyás” hadművelet

Egyfolytában különféle tisztítókúrákba és fogyókúrákba ütközök az interneten. Jól sejtik a tartalomgyártók, hogy nagyjából minden második, na jó, harmadik embertársunk súlyproblémákkal küzd így év elején, az összes ünnepi maradék abszolválása után. Sokunk fejében megfordul a „nagy fogyás” gondolata.

Ízléstelen lenne most a csúcsra járó inflációt felhozni mint kézenfekvő körülményt, mondván, kevesebb kajára futja a pénzünkből, majd soványodunk. Mert ahogy elnézem, ezek a „nagy fogyás” receptek nem arról szólnak, hogy éhezzünk, hanem éppen hogy minőségi élelmiszert fogyasszunk, ami sokkal drágább az utcán bekapható trash foodnál.

nagy fogyás, ÉLETMÓD – A „nagy fogyás” hadművelet
Trash food. Forrás: medicalfacts

Életmódváltás?

A fogyókúrák és tisztítókúrák lényegét tekintve, mindegyik az anyagcserezavar megszüntetésére fut ki. Életmódváltást javasolnak, azon belül elsőként az étrend megváltoztatását. A fogyni vágyónak át kell térnie zöldségből, gyümölcsből, teljes kiőrlésű gabonákból, sovány húsokból álló étrendre (hasonlóan a cukorbeteg diétához). Fontos az is, hogy ne a vacsora legyen a fő étkezés, és ne nassolgassunk összevissza mindent egész nap, hanem legfeljebb négyszer, ötször étkezzünk naponta és azt is mértékletesen.


nagy fogyás, ÉLETMÓD – A „nagy fogyás” hadművelet
Forrás: brainfoodmagazin

A három fő étkezés mellé iktassunk be tízórait és uzsonnát, ami állhat szezonális gyümölcsből vagy kávé/teából. Egy sor ínycsiklandozó étel kínálja magát. Egy részük látszólag még egészséges is, azonban a szakemberek szerint megtévesztők: nemcsak hizlalnak, de betegségek előidézői, például a szívinfarktusé vagy a májgyulladásé. A kutató szerint a legfőbb gond, hogy még mindig nem tudjuk, mit eszünk, milyen molekulákat tartalmaznak ételeink.

nagy fogyás, ÉLETMÓD – A „nagy fogyás” hadművelet
Forrás: brainfoodmagazin

Mivel állítsuk le az agyunkat?

Amennyiben megveszünk egy kis édességért, akkor ne zsíros csokifánkot nyomjunk le, hanem mondjuk legfeljebb egy kocka étcsokival vagy pár szem aszalt gyümölccsel állítsuk le az agyunkat. Elsősorban az agyunk kívánja a szénhidrátokat. De amint rájön, hogy hiába epekedik, képes lesz elfelejteni ezt a rossz szokást.

nagy fogyás, ÉLETMÓD – A „nagy fogyás” hadművelet

Táplálkozási tanácsadók hangsúlyozzák, hogy leghamarabb az egyszerű szénhidrátok fogyasztásáról álljunk le, ha egészséges életmódra törekszünk. Mik ezek az egyszerű szénhidrátok? A pékáruk, sütemények, kekszek, cukrozott üdítőitalok, cukorral édesített reggeli gabonapelyhek. Együnk helyettük összetett szénhidrátokat, amelyek emésztése több időt vesz igénybe, így a vércukorszintet több idő alatt, egyenletesebben emelik meg. Hosszabban tartó energiaellátást és jóllakottság érzést nyújtanak. Az összetett szénhidrátokat főleg természetes növényi élelmiszerekben, például hüvelyesekben, gabonafélékben, zöldségekben és gyümölcsökben lehet megtalálni. Ezeket az élelmiszereket mikrotápanyag tartalmuk miatt is érdemes fogyasztani.

A hadművelet

Ahhoz, hogy a „nagy fogyás” hadművelet sikeres legyen, fontos a mozgás, a fiatalabbaknak különféle sportok, a 65 pluszosoknak napi tízezer lépés, kocogás, 5-10 km gyaloglás, ha lehetséges, kint a természetben, alkalomadtán úszás, kerékpározás, evezés. Nincs apelláta, a kalóriaégetéshez fontos a mozgás. Fontos továbbá megadni a módját az evésnek, nem csak kutyafuttában bekapni, hanem emlékezetessé tenni minden falatot. Alaposan megrágni, élvezni az ízeket.

Annak, aki teljes „nagytakarításra”, tisztítókúrára vágyik a szervezetében, találtam egy szimpatikus, citrom alapú receptet. Ezzel is jelentős, 9 kg-os fogyást ígérnek 2 hét alatt. Állítólag.

nagy fogyás, ÉLETMÓD – A „nagy fogyás” hadművelet

Mert csökkenti az éhségérzetet, tisztítja a beleket. 14 napig tart, ha egy napot kihagyunk, semmi gond, simán folytathatjuk tovább. De ezt is mérsékelt, egészséges étkezés és tréning, azaz mozgás mellett ajánlják. Nézzük:

  1. nap: reggel egy citrom levét facsarjuk bele egy pohár vízbe és igyuk meg rögtön ébredés után.
  2. nap: két citrom levét igyuk meg 2 pohár vízzel rögtön ébredés után. Tehetünk bele egy pici mézet.
  3. nap: három citrom levét igyuk meg 3 pohár vízzel, kevés mézzel reggeli előtt és ebéd előtt elosztva.
  4. nap: négy citrom levét igyuk meg négy pohár vízzel, kevés mézzel reggeli, ebéd és vacsora előtt.
  5. nap: öt citrom levét igyuk meg öt pohár vízzel, kevés mézzel reggeli, ebéd és vacsora előtt.
  6. nap: hat citrom levét igyuk meg hat pohár vízzel, kevés mézzel étkezések előtt, beosztva.
  7. nap: három citrom levét kell elfogyasztanunk tíz pohár vízzel, egész nap, de különösen étkezések előtt iszogatva ezt a limonádét.
  8. nap: hat citrom levéből készítsünk hat pohár limonádét, egész nap, de különösen étkezések előtt.
  9. nap: öt citrom levéből öt pohár limonádét igyunk meg.
  10. nap: négy citrom levéből négy pohár limonádé a napi étkezések előtt.
  11. nap: három citrom levéből három pohár limonádé a napi adag reggeli és ebéd előtt.
  12. nap: két citrom levéből készült két pohár limonádét igyunk meg reggeli előtt.
  13. nap: egy citrom levét egy pohár vízzel igyunk meg ébredés után, reggeli előtt.
  14. nap: belehúzunk, három citrom levét tíz pohár vízzel elkeverve iszogatjuk egész nap, kevés mézzel, különösen étkezések előtt.

Csak nehogy citrommérgezést kapjunk…

Kép forrása: Bigstock





Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail-címet nem tesszük közzé.

[fbcomments]