Azok figyelmébe ajánlom Várnai Gyula Munkácsy-díjas képzőművésznek a veszprémi Csikász Galériában Egy másik állatöv címmel megnyílt kiállítását, akik élvezettel merülnek el a logikai feladványokban, a különféle médiumok határainak elmozdításában és szeretik a poénokat.
Várnai Gyula Egy másik állatöv című kiállításának szerda esti megnyitójával kezdetét vette a kortárs alkotók sorozata Európa Kulturális Fővárosában, Veszprémben – jelentette be Grászli Bernadett, a Művészetek Háza igazgatója.
A nagy számok törvénye
A Dunaújvárosban élő konceptuális művész új munkáiból rendezett kiállítást Áfrány Gábor kurátor a természet, az ember, az anyag és az idő viszonyát taglalva. Annyira friss, 2023-as objektek és installációk is vannak köztük, hogy még az alkotó pályáját jól ismerőknek is meglepetést okoznak. Például azok, amelyek 3D ceruzával (PLA) készültek és a nagy számok törvényének képletét tartalmazzák. Ne feledjük, Várnai matematikát, fizikát és zenét tanult. De aki nem matematikus, az is gondol valamit a nagy számok törvényéről. Mindenféle furcsaságot, vagy akár bölcsességet, hogy sok lúd disznót győz, meg minél többet játszol, annál nagyobb esélyed van nyerni stb. Mérő Lászlónak volt a nagy számok törvényéről egy kiváló eszmefuttatása a Magyar Narancsban, amelyben a véletlen szerepéről értekezett a dolgok alakulásában. Várnainál is gondolom, ilyesmiről van szó, amikor 3D ceruzával több rétegben egymásra írja ennek a törvénynek, illetve törvényeknek a képletét. De hát, ahogyan egyik méltatója írta, egy Várnai-alkotást megfejteni kicsit olyan, mintha valaki egy viccet kezdene elmagyarázni.
„Mintha”
Hegedüs Orsolya művészettörténész kiállításmegnyitójában többek között egy kötőszó, a „mintha” segítségével jellemezte Várnai munkáit. Várnai is, akárcsak ez a kötőszó önálló tartalmakat kapcsol össze, különböző anyagstruktúrákat egészen meglepő kombinációban, mégis, amikor meglátjuk, úgy érezzük, mintha máshogy nem is lehetne.
Mintha már láttuk volna, mintha a kollektív emlékezet része lenne. Felismerjük benne a közvetlen környezetünket, hiszen ebből a magyar valóságból szedi össze a sokszor roncsolt tárgyait és ezeket újrahasznosítva hozza létre szintéziseit. Egyesítve ezáltal művészet és társadalom kérdéseit, mintegy vágyódva a hétköznapi és egyetemes érvényű igazságok után.
Lehetne jelzőket is sorolni, annak érdekében, hogy leírjuk, mit látunk: szociális, ökológiai, szürreális, spirituális, abszurd. Bár, van aki szerint teljesen racionálisan működik Várnai, pont úgy, mint a nagyapáink, akik nem dobtak el semmit, hanem újrahasznosították, kikalapálták az elgörbült szöget, a bádoglemez-hulladékkal befoltozták a kerítést vagy a tetőt, stb.
A dieffenbachia választása
Ha visszagondolok Várnai kiállítására, nekem először mégis az abszurd jelző jut eszembe. Már a megnyitó performansz is, amiben Hegedüs Orsolya művészettörténész mellett egy cserepes virág, egy dieffenbachia is közreműködött. Érzékelős huzalokkal a virág választotta ki a művészettörténész szavai közül a neki tetszőket. Ladik Katalin hangköltészetéhez hasonló akusztikai élmény született. Ez a történet is mutatja, hogy az anyagstruktúrákkal dolgozó művész tulajdonképpen hang- és időstruktúrákkal is dolgozik, sőt optikai jelenségekkel. Ezekben a dimenziókban keres költői élményeket. A sötét szobában folyamatosan pörgő videó installációi, az Albatrosz és az 5 perc című előtt megállva a szemünk olyan dolgokat lát, amik nincsenek is a vetített képben. Az installációk szilárd részei, a könyv és a betongyűrű nem mozognak, csak a rájuk vetített kép miatt tűnik úgy. Ezt nevezik optikai csalódásnak. Albatrosz módjára kitárt, esetlen szárnyakkal elrepül felettünk a Tervgazdasági értesítő 1951-ből. Egy matematikus-fizikus által életre keltett rendszer kísérletezik velünk. Éppen mert annyira logikusan racionális, nagyon irracionális.
Várnai Gyula Egy másik állatöv című kiállítása egy hónapon keresztül február 19-ig látható Veszprémben, a Csikász Galériában, az EKF kortárs képzőművészeti programjai sorában.
Vezető képünkön: A nagy számok törvénye (3D ceruza). Fotók: Művészetek Háza és GaKe