A Budapest–Belgrád vasútvonal Magyarország valaha vállalt legdrágább infrastrukturális projektje, s bár a költségek rendkívül magasak, a potenciális előnyök csekélynek tűnnek, írja a chinaobservers.eu.
A két főváros között igen gyér a forgalom, a korszerűsített Budapest–Belgrád vasútvonalnak nem lesz csatlakozása az európai fővonalakhoz. A kormány által nyilvánosan megfogalmazott korszerűsítési indokok gazdaságilag értelmetlenek. A lap értesülései szerint ismeretes, hogy a kínai fél semmilyen garanciát nem vállalt az új vonalon szállítandó árumennyiségre. Az üzlet egyetlen haszonélvezője Mészáros Lőrinc, Orbán miniszterelnök frontembere, aki gázszerelőből iparmágnássá nőtte ki magát, és két kínai céggel együtt nyerte el a munkát. Mészáros cége – az RM International – várhatóan a munka ötven százalékát fogja elvégezni. Ezt a céget valószínűleg kifejezetten a Budapest–Belgrád projekt céljaira hozták létre, mert 2017-ben még nulla bevétellel rendelkezett.
A vasútvonal 350 kilométer hosszú. Magyarországon 166 kilométer, Szerbiában pedig 184 kilométer a pálya. A magyar rész húszéves lejáratú kínai hitelből épül fel, amely a költségek 85 százalékát fedezi. Varga Mihály pénzügyminiszter az aláírási ceremónián azzal érvelt, hogy a 2,3 milliárd eurós projekt hozzájárul ahhoz, hogy Budapest a kínai termékek európai vámközpontjává váljon.
A magyar közgazdászok úgy vélik – írja a lap –, hogy a beruházás 2400 év múltán térülhetne meg. A magyar közvéleményben egyetértés van abban, hogy ez az átláthatatlan projekt alapvetően az adófizetők ajándéka Kínának.