További három hónapig 480 forint marad a 95-ös benzin és gázolaj ára hazánkban – jelentette be Orbán Viktor évértékelőjében. A meghosszabbított benzinár-befagyasztás hatására Magyarországon a legolcsóbb a benzin a környéken. Jönnek a benzinturisták? És mi lesz a kis benzinkutakkal?
Bajban vannak a kis benzinkutak, hiszen a rögzített ár elviheti a teljes árrésüket – írja a holtankoljak.hu. A MOL állítólag hajlandó segíteni ott, ahol kell, átmenetileg működtetné az üzemszünetet bejelentő benzinkutakat. Tehát nem fenyeget üzemanyaghiány. Ilyen hírek olvastán azonban a sokat tapasztaltak betankolnak, amennyit csak lehet, biztos, ami biztos alapon.
A benzinkutakkal fizettetik meg
Jelenleg egyértelműen a benzinkutakkal fizettetik meg a világpiaci és a magyar ár közötti különbséget. Adódik a kérdés, miért nem a benzin adóját csökkenti a kormány? A kiskereskedelmi árrés 2–3 százalék szokott lenni, azaz literenként 9–14 forint. Viszont minden liter benzin árának 27 százaléka áfaként az államhoz kerül. A benzin után további 120 forint, a gázolajnál 110,35 forint jövedéki adóként kerül az államkasszába, 4,145, illetve 3,883 forint pedig a Magyar Szénhidrogén Készletező Szövetség kasszájában landol. Ezek fix összegek, nem százalékban számolják ki őket. Itt jegyezzük meg, hogy az adótételeknél a kormány kezét az EU is megköti, meg van határozva a minimális jövedéki adó, amelyet az EU-s szabályok szerint meg kell fizetni.
Megéri nálunk bespájzolni
Mi a helyzet a környező országokban? A holtankoljak.hu adatai szerint mindenütt drágább a 95-ös benzin, mint Magyarországon a benzinár-befagyasztás után. Jelenleg a két szélsőség Németország, ahol árfolyam-ingadozástól függően 624 Ft és Románia, ahol 487 Ft. Ausztriában 514 Ft, Szlovákiában 540, a cseheknél 535 Ft, Szerbiában 520, Horvátországban 528 Ft. Ezekből az országokból nagyobb tankkal már megéri nálunk bespájzolni.
Hogy lehet ebből az árbefagyasztásból kijönni? Mi történhet három hónap múlva? Szerencsés esetben csökken a világpiaci ár és akkor nem lesz baj. Ellenkező esetben már annál inkább. Ezt tisztán látta maga Orbán Viktor is már novemberben, amikor egy jobbikos képviselő javasolta a benzinár befagyasztását. A miniszterelnök a parlamentben akkor még azt magyarázta, hogy ezzel nagyon óvatosnak kell lenni. Ez „egy olyan lépés, amelyből nagyon nehéz visszajönni, és összevissza hatásmechanizmusok járnak vele együtt a gazdaságban, és ha azt nem monitorozzuk előre jól, akkor lehet, hogy több kárt okozunk, mint amennyi hasznot hajtunk” – magyarázta Orbán Viktor.
Valóban rossz belegondolni, mi történik, ha május közepén megszűnik a benzinár-befagyasztás és a világpiaci folyamatok hatására hirtelen az egekbe szökne a benzin ára. De május messze van, előtte még választások is lesznek.
Fotó: autonavigator.hu