Közérzet · 2022.05.06.

AUTÓPÁLYA-KONCESSZIÓ – 35 évig Mészárosé

A Nemzeti Koncessziós Iroda 35 éves autópálya-koncesszióját Mészáros Lőrinc és Szíjj László konzorciuma, a Themis nyerte – írja a portfolio.hu.

A Themis Magántőkealap a Konzum tőkealappal, az Opus Bridge-dzsel, az Opus New Wayjel, a Cronus Magántőkealappal, a Vesta Magántőkealappal és a Via Magántőkealappal alkotott konzorciuma. A két fő tulajdonosuk Mészáros Lőrinc és Szíjj László.

A telex.hu szerint a tender nem pusztán egy 35 éves elköteleződés, de egy nagy privatizáció is, hiszen bizonyos autópályákkal, közutakkal, üzemeltetéssel kapcsolatos állami feladatok is a magánvállalkozóhoz kerülhetnek.


A koncessziós díj egy évre egy kilométerre vetítve jelenértéken számítva 95,2 millió forint.

A koncessziós projekt közgazdasági modellje a következő: az állam rendelkezésre állási díjat fizet, és 35 év alatt fizeti ki a teljes összeget. Az autópálya-koncesszió megfinanszírozása a koncesszor feladata, vagyis fel kell vennie a hiteleket a saját kockázatára. Sem az új, sem a régi autópályaszakaszok nem kerülnek a koncesszor tulajdonába.

Egy háttérbeszélgetésen Rogán Antal, a Miniszterelnöki Kabinetirodát vezető miniszter kifejtette: a projektben egyetlen cent uniós pénz sincs. Azt is elmondta: a mérlegelés során nem játszott szerepet az, hogy a nyertes autópálya-koncessziót a Mészáros Lőrinchez köthető cégek vezetik és alkotják.

A drónnal készült képen az M35-ös autópálya és 354. számú főút csomópontja. Fotó: Czeglédi Zsolt / MTI






Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail-címet nem tesszük közzé.

[fbcomments]