Olcsóbb lett a benzin. Vajon a magas üzemanyagárakat elvileg azért csökkenti a kormány, hogy a szegényebbek is hozzáférjenek a benzinhez? Hát ezen csak röhögni lehet. Ha befagyasztaná, vagy csökkentené az alapvető élelmiszerek árát, akkor már gondolhatnánk akár erre is. De nem ezt teszi.
Most akkor ha 560 helyett 480 forint a benzin literje, mi történik? Nem ülnek autóba az emberek, hanem V-busszal vagy biciklin mennek a munkahelyükre, viszik a gyereket az oviba? Újraszervezik az életüket? Dehogyis!
A kormány tehát elvesz valamennyi pénzt az üzemanyagot forgalmazó cégektől, ami így vagy úgy bejut az ország gazdaságába. Sokak szerint hasznosabb lenne a kis keresetűeket közvetlenül támogatni. Ja, hogy 200 ezer lesz a minimálbér?
Nem is értem, hogyan lehet kampánytéma manapság nettó 133 ezer forinttal. A benzinár maximalizálása jobban hangzik.
Nemigen hullatunk könnyet a MOL nyavalygása miatt, merthogy beszakadt a tőzsdén – bár a vezérigazgató idejében nyerészkedett egy nagyot, és még 60 milliárd veszteséggel is számolnia kell. Értjük mi: ha az üzemanyag-forgalmazóknak nem érdekük a piacinál alacsonyabb áron eladni az üzemanyagot, legföljebb nem lesz. A MOL szerint a kormány ezzel az erővel csökkenthette volna a benzin jövedéki adóját, áfáját vagy egyéb olyan bevételét, amik a benzin árába beépültek. Jobban járt volna, az állam rosszabbul, nekünk meg nyolc.
Nem mellékesen az ENSZ-klímacsúcson a fosszilis energiák használatának csökkentéséről volt szó annak érdekében, hogy mérsékeljük a klímaváltozást. Nem nehéz belátni, hogy ehhez például a fosszilis üzemanyagok relatív árának az emelkedésére is szükség lesz. A kormány most pontosan ennek az ellenkezőjét csinálja. Választások lesznek.
Fotó: Bonyhádi Zoltán