Életmód · 2021.11.05.

Alzheimer-kór – A szellemi egészség alappillérei

A tudomány már nagyon sokat tud az Alzheimer-kórról és más demenciatípusokról. Habár ezek a betegségek egyelőre nem gyógyíthatóak, számos olyan tényezőt azonosítottak, amik hozzájárulnak a szellemi hanyatlás megelőzéséhez és a demencia lassításához.

Függetlenül attól, hogy valakinél már megállapították-e az Alzheimer-kórt, illetve annak kockázatát, vagy éppen csak szeretne tenni a szellemi frissessége fenntartásáért, az életünk több területén is fontos változtatásokat vezethetünk be.

A szakértők szerint az Alzheimer-kór nem is időskorban, a szellemi hanyatlás első jeleivel kezdődik, hanem sokkal korábban. Már a középkorúaknál elindulhatnak a láthatatlan agyi változások. Ezért tehát soha nem lehet eléggé korán elkezdeni az agyi egészségünkre fordítandó munkát. Ez nem jelenti azt, hogy valaha is túl késő lenne áttérni az egészséges életmódra.


Az alábbiakban a szellemi egészség alappilléreinek tartott életmódbeli tényezőket ismerheti meg.

Rendszeres testmozgás

A rendszeres fizikai aktivitással akár 50 százalékkal csökkenthetjük az Alzheimer-kór és más demenciák kialakulásának kockázatát. Ráadásul azok körében, akiknél már megjelentek a szellemi hanyatlás jelei, még az állapotromlás is lassítható testmozgással.

Hetente legalább 150 percnyi közepes intenzitású testedzés javallott. Ideális esetben mind kardió-, mind erőnléti jellegű mozgást érdemes végezni. Kezdőknek a gyaloglás és az úszás tökéletes választás. 65 éves kor felett célszerű heti két-három alkalommal az izomerőt fejlesztő gyakorlatokra is odafigyelni.

Az esések megelőzése érdekében fejlesszük az egyensúlyunkat is! Ezt olyan mozgásformákkal tehetjük meg, mint a jóga vagy tajcsi. Testmozgás közben ajánlott sisakot is hordani, ha hajlamosak vagyunk elesni.

Ha most kezdünk neki, ne akarjunk rögtön tökéletesen tejesíteni! Válasszunk olyan mozgásformát, amit élvezünk, és először csak heti két-három alkalommal 10–10 percig végezzük! Az agyunk már ezt is meghálálja.

Társas aktivitás

Az emberek társas lények, és az agyunk is a szociális kapcsolatokra van huzalozva. A szoros barátságok hálózata védő szerepet tölt be az elmagányosodással, így az Alzheimer-kór kialakulásával szemben is. Habár az öregedés során sokan elkezdenek befelé fordulni, már az is rengeteget számít, ha vannak körülöttünk olyanok, akikkel rendszeres kapcsolatban vagyunk.

Új ismeretségekre tehetünk szert, ha elkezdünk önkénteskedni, csatlakozunk egy klubhoz, eljárunk a helyi közösségi házba vagy nyugdíjas körbe, szabadidős órákat veszünk, vagy edzőterembe járunk, összebarátkozunk a szomszédainkkal, vagy ha gyakran eljárunk otthonról például a parkba, múzeumba, koncertre. Érdeklődésünk és vérmérsékletünk szerint számos lehetőség közül választhatunk.

Egészséges életmód

Az Alzheimer-kórban szenvedőknél a gyulladásos folyamatok és az inzulinrezisztencia károsíthatják az idegsejteket, és megnehezítik az agysejtek közötti kommunikációt. Emiatt az agy cukorbetegségeként is hivatkoznak az Alzheimerre. Épp emiatt rendkívül fontos olyan élelmiszereket választanunk, amik csökkentik a gyulladást és védik agyunk egészségét.

Érdemes a testsúlyunkat az egészséges tartományba hozni, hogy csökkentsük az Alzheimer-kór vagy más demenciák kialakulásának esélyét. Ezen kívül igyekezzünk minél kevesebb cukrot, fehér lisztet, tésztát, fehér rizst fogyasztani. Helyette az úgynevezett mediterrán étrend javallott, ami zöldségekben, hüvelyesekben, teljes kiőrlésű gabonafélékben, halakban és olívaolajban gazdag táplálkozást jelent.

Bizonyosodjunk meg arról, hogy kellő mennyiségű ómega-3 zsírsavat fogyasztunk! A halfélék beillesztése mellett mindezeket táplálékkiegészítő kapszulák formájában is pótolhatjuk.

Főzzünk otthon minél többször és lehetőleg minél színesebben: a szivárvány összes színe legyen jelen a tányérunkon!

Az alkoholfogyasztásunkat vegyük minimálisra, hiszen az alkohol drámai módon növeli a demencia kialakulásának esélyét.

(Folyt. köv.)






[fbcomments]