Veszélyben Japán gazdasága, csökkenőben az alkoholfogyasztás. Ezért a szigetország adóhivatala ivásra buzdítja a polgárait. Bezzeg a magyarok tudják a kötelességüket, tavaly 124 milliárd forintot költöttek égetett szeszes italra. Dübörög is a gazdaság!
Akár magyar marketingesek is beszállhatnak a japán adóhivatal ötletpályázatába, amelyre kampánykészítők javaslatait várják, hogyan biztassák minél eredményesebben a felkelő nap országának ifjait az eddiginél jóval több piálásra. A Sake viva! pályázattal szeretné az adóhivatal az alkoholfogyasztás évtizedek óta lefelé tendáló trendjét fölpörgetni.
A japán öregek vedeltek rendesen
Mint kiderült, az öregeknek volt okuk vedelni, teljesítették is hazafiúi kötelességüket, ittak is rendesen. Ám ők méltóságteljes elhalálozásuk után nem képesek megmenteni az országot, illetve szégyen-gyalázat, de már nem bírják az iramot. Az új generációk pedig még rá sem kaptak a piára, de betett az adóhivatali bevételeknek a Covid is meg az átalakult társasági szokások. Egy szó, mint száz: finnyásságuk eredményeként 1995 és 2020 között 25 százalékkal csökkent az egy főre jutó évi átlagos alkoholfogyasztás. Súlyos következmény, hogy míg 1980-ban az állam adóbevételeinek 5 százalékát tette ki a szeszadó, 2020-ban 1,7 százalékra esett vissza. A japán kormányzat nem tétovázik, maximum 39 évesek pályázhatnak az ötleteikkel, mert úgy vélik, fiatalt csak fiatal tud rávenni az alkoholizálásra.
Bezzeg a magyar nem szorul noszogatásra
Magyarországon bezzeg nem kell semmilyen kampány, a legfrissebb felmérések szerint hazánk alkoholizmusban megelőzte a tradicionális listavezetőket, Oroszországot, Moldovát és Fehéroroszországot, így 2022-re aranyérmes az egy főre jutó alkoholisták számában. A magyar társadalom 21,2 százaléka számít alkoholbetegnek. A világversenyben mind a férfiak, mind a nők magasan végeztek, de a nemek szerinti rangsorokban a férfiak vitték igazán a prímet: a magyar férfiak mintegy 37 százaléka számít orvosi értelemben is alkoholistának. Nagyszerűnek mondható az életkori összetétel is: a 14 évesektől a 78 évesekig egyre többet fogyasztanak.
Az összehasonlításokból kiderül, hogy nálunk juthatnak a legkönnyebben italhoz, magyar földön a legolcsóbb az ital.
Anno közmondássá nemesedett Csurka István legendás megjegyzése: A magyar értelmiség előtt két út áll. Az egyik az alkoholizmus, a másik járhatatlan. Ma sincs másként.
Még mielőtt nemzetünk ostorozásával vádolhatnának, az igazság kedvéért együk hozzá, azok a Nyugat-Európából bulihétvégékre érkező fiatalok, akiket aztán az utcán a mentők szednek össze, szintén nem szorulnak noszogatásra. Csakúgy, mint a nyári fesztiválok nemzetközi résztvevői.
Fotó: Lee Chapman/Instagram