Június 27-én sok banki ügyfelet érhet meglepetés: előfordulhat, hogy nem fognak hozzáférni a bankszámlájukhoz, nem tudnak átutalni, kártyával fizetni, automatából pénzt felvenni mindaddig, míg a bankjuk el nem végzi a teljes körű átvilágításukat. A bankok javában kampányolnak, de még így is ügyfelek tömegeinél kell beszerezni, egyeztetni különböző adatokat a szűk két hónapos határidőig.
Van, ahol csak a vállalati ügyfeleket kell átvilágítani, egyes bankoknál újra kell azonosítani a teljes ügyfélállományt, néhány bank ugyanakkor megfelel az új szabályozás szerinti ügyfél-azonosítási előírásoknak, mert rendelkeznek a szükséges adatokkal. A pénzmosásról és terrorizmus finanszírozásról szóló szabályozás határozza meg, hogy a pénzintézetek miképpen kötelesek azonosítani az ügyfeleiket. A törvény értelmében a bankoknak teljes körű ügyfél-átvilágítást kell végezniük mindazon ügyfelekre is, akikkel 2017. június 26. előtt kötöttek szerződést. Az adategyeztetés elmulasztása esetén a bankok június 26. után kénytelenek lesznek megtagadni a tranzakciókat.
A Budapest Bank lakossági ügyfeleit nem érinti az újraazonosítási kampány, mivel a jogszabály által megkövetelt adatokat (például a kiemelt közszereplői státuszt) a korábban lefolytatott ügyfél-azonosítási folyamat során rögzítették.
A CIB Bank összes számlavezetett és kapcsolt ügyfele érintett az átvilágításban. Tavaly óta folyamatosan tájékoztató kampányt folytatnak az ügyfél-átvilágítási kötelezettséggel kapcsolatban. Ennek során már valamennyi érintett ügyfelüket tájékoztatták, a még nem azonosított ügyfélkörre vonatkozóan folytatják a kampányt egészen a június 26-i határidőig.
Az Erste Banknál a jogi személy, illetve jogi személyiség nélküli szervezetek vonatkozásában az értesítések zömmel sikeresen megtörténtek, és érkeznek be a szükséges dokumentumok. A magánszemély ügyfeleket április folyamán keresték meg, elsősorban netbankon, mobilbankon, e-mailben, sms-ben. Csak azokat az ügyfeleket keresik postai levél formájában, akiket az említett csatornákon nem sikerült elérni.
A K&H Bank teljes ügyfélállományát érinti az átvilágítás feladata, mivel megváltozott az azonosító adatok köre, az elvárás pedig a teljes beazonosítottság. Az ügyfelek átvilágítása előzetes ütemtervük szerint halad, időarányosan megfelelően állnak, az ügyfelek alig ötöde van már csak hátra.
Az OTP Banknál az érintett ügyfelek értesítése folyamatban van. Az adatok felvétele a bankfiókokban történhet meg, a távoli azonosításra nincs lehetőség.
A Gránit Bank vállalati ügyfélkörét már több csatornán értesítették és tájékoztatást adtak a szükséges teendőkről. Emellett folyamatban van az érintett lakossági ügyfélkör értesítése is.
Az MKB Bank elsősorban azokat az ügyfeleit szólítja meg, akiknek tényleges tulajdonosi nyilatkozatot és kiemelt közszereplői (PEP-) nyilatkozatot kell tenniük.
A Takarék Csoportnál mindent megtesznek, hogy értesítsék azon ügyfeleiket, akiknek a meglévő ügyféladatait szükséges a törvényi előírásoknak megfelelően kiegészíteni. Az MNB lehetőséget biztosít arra, hogy – a kockázatok mérlegelése alapján – a Takarék Csoport tagjai meghatározzák azoknak a körét, akiktől postai úton is elfogadják a hiányzó nyilatkozatot és okmánymásolatokat.
Forrás itt.