Ma este héttől a Művészetek Palotája honlapján megtekinthető a Recirquel Újcirkusz Társulat A meztelen bohóc című előadása, amelynek főszerepét a veszprémi színházszerető közönség által kedvelt Egyed Brigitta játssza.
A MÜPA honlapján ezt írják az előadásról: „A clown valaha egy jól berendezett, megállapodott, békés társadalom karikatúrája volt. De ma minden ideiglenes, rendetlen, groteszk. Ki tud még a clownokon nevetni? Hippik, miniszterek, az utca embere, mindenki clownt játszik ma. Hát mit kezdjünk ma már a kis piros orrú emberkével a porond közepén?” Mintha csak Fellini hetvenes években feltett kérdésére akarna megfelelni az első magyar újcirkusz-társulat, a Recirquel második, a Müpa Fesztivál Színháza számára készített előadása, A meztelen bohóc.
Valljuk be bátran: mindannyiunkban él egy vagy inkább számos kép a bohócokról, amelybe a buta csetlő-botló figurától a dörzsölt tréfamesterig sok, nagyon különböző karakter belefér. Vági Bence rendező-koreográfus és állandó alkotótársai, no meg a legkiválóbb fiatal artistákból álló csapata elmélyülten kutatta, milyen utat járt be a középkori udvari bolond, míg a cirkuszporondok népszerű karakterévé vált.
Az alkotókat elsősorban az érdekelte, hogy mi van a bohóc örökké mosolygós, festett maszkja mögött. Az előadásban átvitt értelemben és szó szerint is lehull az álarc, hiszen az artisták olyan lelki tájakra, kivételes belső utazásra invitálják a nézőt, amelynek során eltűnnek a valódi lényeget fedő és óvó rétegek. A látványos és nagyszabású, élő zenével kísért, táncosokkal kibővített produkcióban útitársaink és kalauzaink a Recirquel ifjú artistái, akik több hónapos kemény felkészülés után lélegzetállító, Magyarországon még sosem látott új trükkökkel kápráztatják el régi és legújabb rajongóikat.
– Az érdeklődők ma este egy 2014-es felvételt láthatnak, azóta nagyon sokat változott az előadás, az artisták, táncosok jöttek-mentek, csak én maradtam – mondta Egyed Brigitta, akivel telefonon beszéltünk. – A meztelen bohóccal sok országban jártunk, én pedig mindig megtanultam azon a nyelven a szöveget, amelyiken a vendéglátó ország lakói beszélnek: angolul, franciául, olaszul, lengyelül, ráadásul az angolt kivéve a többi nyelven szinte csak egy-egy fellépés kedvéért. A francia nagyon nehéz volt, az olasz még inkább, de a lengyel volt a legnehezebb. Héberül is meg kellett tanulnom: a Tel Aviv-i Operaházban léptünk fel. Amikor a héber tanárommal először találkoztunk, azt mondta nekem: te ezt nem fogod tudni megtanulni. Három hetem volt rá. Amikor kimentem az első nyelvóráról, elsírtam magam. Aztán azt mondtam magamnak: nincs más lehetőségem. A Hősök terére jártam tanulni, mert úgy éreztem, ott megfelelőek az energiák ehhez a hatalmas feladathoz.
Tel Aviv-ban hatalmas sikere volt Egyed Brigittának, mert a közönség azt várta tőle, hogy angolul fog megszólalni, ő pedig héberül beszélt. Óriási tapsot kapott. A szerepe szerint lemegy a színpadról, kontaktust teremt a közönséggel. Ott is ez történt: a sorok között járva „beszélgetett” a közönséggel, és a nézők azt hitték, ő tényleg tud héberül, ezért válaszoltak neki, beszéltek hozzá, amiből persze egy szót sem értett. A közönség soraiban ülő magyarok jót nevettek azon, amikor ő magyarul mormogta maga elé, hogy hiába beszélnek hozzá, ő ugyan nem tudja, mit mondhatnak.
– A lengyelországi előadás után is elsírtam magam, miután lejöttem a színpadról, mert annyira nehéz volt – mesélte. – Cannes-ban pedig abban a palotában volt az előadás, amelyben a filmfesztivált tartják. Ott is kontaktus a közönséggel, de az első részben csak a földszinten ülőkkel, mert a nagy izgalom miatt elfelejtettem fölnézni, és csak a második részben vettem észre, hogy a hatalmas teremben milyen rengeteg ember ül a fenti páholyokban.
A meztelen bohócot tehát ma este héttől a Művészetek Palotája honlapján, Facebook-oldalán, vagy YouTube-csatornáján nézhetik meg. Az előadás írója, rendezője, koreográfusa Vági Bence.
Egyed Brigittával pedig a következő évadban ismét találkozhat a Pannon Várszínház közönsége, de hogy mely előadásokban, az még titok.