Ma már nem lepődünk meg azon, ha a technológia és a digitalizáció újabb és újabb iparágakban jelenik meg, átalakítva ezzel a szektor működési mechanizmusát. A biztosítási iparág – más szektorokkal szemben – mégis lassabban integrálta a technológiai újításokat.
Ma már a biztosítók is felismerték, hogy a digitalizáció lehetőséget nyújt a gazdasági és társadalmi befolyásuk növelésére. A technológia vívmányai nem csupán a baleset-megelőzésben vagy a kárrendezésben segíthetnek a biztosító cégeknek, hanem az ügyfélelégedettség-növelés területén is jelentős szereppel bírnak.
Jövőbe mutató módszerek a biztosítási piacon
Habár a technológiai fejlődés kevésbé volt jelentős hatással a biztosítási szektorra, ma már egyre több cég integrálja hazánkban is a digitális eszközöket és lehetőségeket. A folyamat gyorsulásában nem csak az ügyfelek igényei voltak nagy hatással, hanem a konzervatív piacon, lassan adoptáló szereplők mellett megjelenő új, insurtech vállalatok is. E piaci átalakulás igen komoly fejlődést jelentett a technológiai adoptáció területén, azonban a szektor még a mai napig sem használta ki teljes mértékben a digitalizációban rejlő potenciált.
Az insurtech cégek a digitalizáció révén a fiatalabb korosztályt is elérik, lehetővé téve a mai fogyasztó számára a kényelmes, gyors, egyszerű és online ügyintézést leginkább az élet- és egészségbiztosítási piacon. Ezen felül a mesterséges intelligencia integrálása – csakúgy, mint sok más iparágban – a biztosítások területén is segítséggel szolgálhat, például a kötelező gépjármű-felelősségbiztosítás területén. Az MI lehetővé teszi, hogy valós idejű, hatalmas mennyiségű adat kerüljön feldolgozásra, ezzel sokkal pontosabb képet kapva a baleset-megelőzés és kárrendezés esetén. Jelenleg az ügyfélelégedettség-növelés és a hatékony működés fokozása esetén alkalmazzák a vállalatok, azonban a jövőben előrelépést jelenthet a biztosítási kockázatok azonosítására és azok értékelésére során is.
A kárrendezés folyamatának megkönnyítése
A technológia, méghozzá a blokklánc a kárrendezés munkamenetében is segítségünkre lehet. A digitalizáció egyrészt meggyorsíthatja a szerződéskötés, valamint a kárrendezés ügymenetét, továbbá kizárja a tévedés és visszaélés lehetőségét. A biztosítótársaságok a háttérfolyamatok – mint az ügyfél kárbejelentési folyamatának elemzése és kezelése – akár 50 százalékát is automatizálhatják, mindemellett az ügyfélelégedettség is növelhető, hiszen így az eljárás is objektívebb módon folyik.
Személyre szabott biztosítási ajánlatok
Ma a legtöbb ügyfél nem ért egyet a számára elérhető biztosítási lehetőségekkel, azonban a technológia a személyre szabott biztosítási ajánlatok esetén is a társaságok segítségére lehet. Például a járművek számítógép vezérlésű irányítása révén megismerhetők az adott ügyfél vezetési stílusa és szokásai, majd a hatalmas mennyiségű adatot analitikai szoftverekkel feldolgozva kiszámítható egy személyre szabott biztosítási ráta. De nem csak az autóba épített internetalapú vezérléssel gyűjthetők erről adatok, hanem ma már erre alkalmas telefonos applikáció is elérhető gépjárművezetők számára.
Forrás: Creditline.hu
Illusztráció: attestiv.com