A veszprémi nagyberuházásokat bemutató sorozatunk hetedik, egyben utolsó része egy kicsit kakukktojás. Ennek a fejlesztésnek az ismertetése ugyanis eredetileg nem lett volna része a városi konzultációnak, de Gerstmár Ferenc LMP-s önkormányzati képviselő javaslatára az intermodális csomópont terve is bekerült a témák közé. Az már most látszik, hogy nagy vitákra számíthatunk ebben az ügyben.

A korábbi írásainkhoz (itt és itt) érkezett olvasói hozzászólások is arról tanúskodtak, hogy a városi közlekedés átalakítására különösen érzékenyen reagált a lakosság. Abban mindenki egyetértett, hogy a jelenlegi rendszer nem alkalmas az utazóközönség minőségi kiszolgálására, valamint hogy össze kell kötni a vasúti, a helyi és a távolsági buszközlekedést. Többen elektromos buszokat, zajvédő növényzetet vagy falat, ugyanakkor a jelenlegi helyi tömegközlekedési rendszer megtartását vagy csupán minimális korrigálását várnák el. Nyilván figyelembe kell venni azoknak a kérését is, akik használják majd az új rendszert, de a végső szó mindenképpen a szakembereké lesz.

Egyes városrészek lakói nem örülnek a projektnek, így a Bakonyalja lakótelepen, a Dózsavárosban és a Veszprém peremén élők egyértelműen inkább a hátrányát látják a tervezett átalakításnak. A városba ingázók többsége sem volt elragadtatva, hogy ezentúl sok járaton közösen közlekednek majd a helyi lakosokkal, így kényelmetlenséget okozva egymásnak a le- és felszállás miatt.

A Bakonyalja városrészben élők zajvédő falat szeretnének. Igényük jogos, hiszen naponta több száz busz halad majd el a házaik mellett

A Bakonyalja városrészben élők zajvédő falat szeretnének. Igényük jogos, hiszen naponta több száz busz halad majd el a házaik mellett. Fotó: a szerző

Amennyiben megvalósul a vasútállomás bővítése és a buszpályaudvar kitelepítése, a közvetlen közelben élők zajvédő falat szeretnének. Igényük jogos, hiszen naponta több száz busz halad majd el a házaik mellett, és az amúgy is forgalmas Házgyári út forgalmával együtt ez már elviselhetetlen lenne számukra. Azt remélik, nem kényszerülnek majd arra, hogy igényeiknek jogi úton szerezzenek érvényt, hiszen vannak olyan lakások, amelyek az egyik tervezett körforgalomtól alig néhány méterre találhatók, mint ahogyan a játszótér is a Házgyári és a Jutasi út kereszteződése melletti lakóparkban van.

A Dózsavárosban, Jutaspusztán, Gyulafirátóton vagy éppen Szabadságpusztán élőket elsősorban a tervezett hét gerincjárat aggasztja. Persze, lehet mondani, hogy a városba ingázóknak könnyebb lesz a közlekedése, viszont sokan nem szeretnék, ha a jelenlegi helyi közlekedési rendszer átalakulását nekik kellene megszenvedniük. Azt az érvet sem tudják elfogadni, hogy a távolsági buszokra is felszállhatnak majd a jövőben, mert úgy vélik, ebből csak baj lehet az amúgy is túlterhelt csúcsidőszakokban. Több utcában megszűnne a buszközlekedés, ami az iskolások és a munkába járók életét nehezítené meg.

A vasútállomás mellé kerülne a buszpályaudvar is. Archív fotó: Nagy Lajos

A vasútállomás mellé kerülne a buszpályaudvar is. Archív fotó: Nagy Lajos

A nagy léptékű fejlesztés több olyan csoportot érintene hátrányosan, amely azért használja a tömegközlekedést, mert nem engedhet meg magának saját gépjárművet, vagy éppen el kívánja kerülni a belvárosi dugókat és fizetős parkolókat. Megoldás lehetett volna, ha a beruházás bemutatása előtt kérik ki a lakosság véleményét, ezzel elősegítve a zökkenőmentes tervezést és a projekt széles körű elfogadását.

Sorozatunk utolsó részét követően természetesen olvasóink véleményét is összesítjük, megszólítjuk a szakembereket is, és kiértékeljük az eddigi véleményeket, hozzászólásokat. Aki eddig nem tette, nézzen bele sorozatunk korábbi írásaiba is, amelyek a városi konzultációs íven szereplő legfontosabb és legnagyobb fejlesztésekkel foglalkoznak. (1. rész, 2. rész, 3. rész, 4. rész, 5. rész, 6. rész.) Természetesen továbbra is arra biztatunk mindenkit, hogy vegyen majd részt a városi konzultációban is, ossza meg véleményét az önkormányzattal!

Hozzászólások

hozzászólás