Az önkormányzat múlt heti közgyűlésén elfogadta a 2020-ig tartó városfejlesztési nagyberuházások társadalmi konzultációjának pontjait. Hétrészes sorozatunkban ismertetjük a tervezett fejlesztéseket, és kérjük olvasóinkat, hogy írásainkhoz szabadon szóljanak hozzá, mondják el ötleteiket, gondolataikat. És mindenképpen vegyenek részt az önkormányzat városi konzultációjában!

A nagyberuházások többségükben uniós forrásból valósulnának meg. Erre a célra a város közel 12 milliárd forintot fordíthat, kizárólag városfejlesztési projektek finanszírozására. Az első téma a gazdasági és úthálózat-fejlesztési témakörből az új kettős körforgalom építése a McDonald’s előtti területen.

A tervezett egyik körforgalom látványterve

A tervezett egyik körforgalom látványterve

Ezen a környéken – ha a projekt megvalósul – a fejlesztés befejeztével nem is két, hanem három körforgalom lesz, hiszen a korábbi ciklusban már épült egy a Budapest út–Jutasi út kereszteződésében. Itt korábban lámpás kereszteződés volt, és a tervezők a város reggeli és délutáni dugóinak megszűnését várták a projekttől, ami részben meg is valósult, de a dugó a következő lámpás kereszteződésnél újraképződött. A tervezett fejlesztés indokolttá vált.

A kórház előtti tervezett körforgalom látványterve

A kórház előtti tervezett körforgalom látványterve

Az említett területen két új körforgalmat terveznek, egymással egységes rendszerben. Az kérdéses, hogy mennyire célszerű ilyen közelségben három körforgalom létesítése, a terv a szakembereket is megosztja. Az első, úgynevezett turbó körforgalom a Budapest úti lámpás kereszteződés helyére épülne. Itt a gyalogátkelő megmaradna, de a hotel felé tolódna el, ezzel fokozottabb körültekintésre ösztönözve a gyalogosan közlekedőket. A második körforgalom rögtön az első után, a kórház előtti szakaszon épülhetne meg, de a gyalogátkelők a jelenlegi helyükön megmaradnának – persze a körforgalmat kivéve.

tervezettkörforgalmak

Rögtönzött közvélemény-kutatásunkban erősen megoszlottak a vélemények a körforgalmakról, illetve főként azok sűrűségéről. A többség jó ötletnek tartja a körforgalmat, de nem igazán értik, miért nem lehet a tervezett dupla helyett egy nagyobb, elnyújtott körforgalmat építeni. Hallottunk olyan szakvéleményt is, hogy sokkal praktikusabb lett volna az összehangolt lámpás csomópontok kialakítása a belvárosban. A vélemények tehát megoszlanak, de főként a lámpás kereszteződés kontra körforgalom tekintetében.

Tovább árnyalja a képet a gyalogosok véleménye, akiknek többsége úgy gondolja, hogy a hotel–kormányhivatal–McDonald’s–kórház szakasz jelentős gyalogosforgalma háttérbe fog szorulni a gépjárművekkel szemben. A vélemények szerint a Budapest út–Jutasi útnál azért nem jelentkezett ez a probléma, mert ott aluljáró készült.

Az itt leírt vélemények mellett elmondható, hogy talán ez a beruházás váltotta ki a legkisebb ellenszenvet a megkérdezett városlakók között, a tényleges konzultáció során azonban ez a kép még változhat. Sorozatunk következő részében a belső körgyűrű tervezett folytatásával foglalkozunk.

Hozzászólások

hozzászólás