Évtizedes téma a városban a belső körgyűrű befejezése. Ígéretekből kaptunk az elmúlt években jó párat: Veszprém déli elkerülő fejlesztése, húszemeletes felújítása, viadukt, strand, élményfürdő, uszodaépítés és még lehetne sorolni. Lehet, hogy végre valóra válhat a veszprémi lakosok egyik nagy vágya, és elkészül a Jutasi út–Pápai út összekötése?

A veszprémi konzultáció főbb pontjait bemutató – és egyben vitaindító – sorozatunk mostani részében erre próbálunk választ keresni.

A második viadukt

A beruházás során a Házgyári úttal párhuzamosan, az Avar utcától pár méterre indulna a két forgalmas út összekötése – a jelentősnek mondható szintkülönbség miatt – Veszprém második viaduktjával. Ezzel megvalósulna a belső körgyűrű Pápai úttal való kapcsolata és a belváros tehermentesítése is.

A Fenyves utca végi körforgalom felett haladna a tervezett viadukt

A Fenyves utca végi körforgalom felett haladna a tervezett viadukt

Ez így elsőre jól is hangzik, de miután a teljes projekt a 2020-ig tartó fejlesztések forrásainak legalább egyharmadát felemésztené, reálisabbnak tűnik – a városvezetés korábbi nyilatkozatainak megfelelően –, hogy több elemre bontva valósul meg.

Melyik végéről kezdjük?

Ha több ütemben készítenék el az elkerülőt, akkor vajon melyik végéről kezdenék el a beruházást? Az egyik megoldás az iparterület feltárása, a Tüzér vagy Kistó utca és a Pápai út között. Előnye, hogy a terület rendelkezésre áll és jelentősebb műtárgyat sem igényelne az útépítés. Azonban kétségtelen, hogy jó ideig egy félbemaradt beruházás képét mutatná. Ilyen torzóból persze már van egy Veszprémnek, mégpedig a 8-as út, amelyen szinte heti rendszerességgel történnek balesetek, és hol ilyen, hol olyan minőségű utakon döcögnek az autósok. Elég átgondolatlan fejlesztési politikát mutatna, ha városunknak két félbemaradt közlekedési beruházása is lenne, egyik az északi, a másik a déli részén. Így ez a változat várhatóan nem váltaná be a hozzá fűzött reményeket.

A hiányzó belső szakasz

A hiányzó belső szakasz

A másik látványosabb, de egyben költségesebb megoldás a Jutasi út felől folytatná a belső körgyűrűt, és megépülne a viadukt az Aranyos-völgybe is. Ezzel főként a Dózsavárosban élők vagy oda igyekvők nyernének, mert nem kéne reggelenként a színház előtt araszolni a város felé. Egy új viadukt építése jelentős költséggel jár, de más megoldással nem igazán lehet kiváltani az út folytatását.

Inkább az elkerülő

A legjobb megoldás kétségkívül az lenne, ha az egész elkerülő megépülne, így mind az iparterület feltárása, mind a belváros tehermentesítése megvalósulna. Ez nem lenne olcsó mulatság, és ki tudja, hogy milyen másik fejlesztés elől venné el a forrást a közel 4 milliárdos beruházás. Friss hír, hogy Orbán Viktor miniszterelnök tavasszal Veszprémbe látogat a Modern városok program keretében, és a polgármester ígéretet tett rá, hogy képviselni fogja a külső körgyűrű építésének befejezését.

(Következő írásunkban a biomassza-fűtőmű építéséről lesz szó, a Haszkovó-lakótelep szélén.)

Hozzászólások

hozzászólás