A V-Busszal kapcsolatban a polgármester nem kíváncsi az emberek véleményére, az ellenzék igen! Ezzel a címmel tartottak ma sajtótájékoztatót ellenzéki képviselők, akik január 30-ára ellenzéki közmeghallgatást hirdettek meg a helyi közösségi közlekedésről.
A képviselő-testület hét ellenzéki képviselője közmeghallgatást kezdeményezett Polrga Gyula polgármesternél a V-Busszal kapcsolatos problémák kibeszélésére. A polgármester sajtóközleményben határolódott el a közmeghallgatás meghirdetésétől. Az ellenzéki képviselők ezt ma sajtótájékoztatón közölték a sajtó képviselőivel, és elmondták: január 30-án, csütörtökön, a közgyűlés napján 17órakor ellenzéki közmeghallgatást tartanak a városháza Kossuth-termében, amelyre minden érdeklődőt várna.
Az önkormányzat 2017 áprilisában kérte fel a VKSZ Zrt.-t arra, hogy készítse elő a helyi tömegközlekedés saját vállalkozással történő megoldását – mondta a hotel előtti autóbuszmegállóban megtartott sajtótájékoztatón Gerstmár Ferenc (LMP). – Az ellenzéki képviselők ezt az elvi döntést még támogatták. A 2018 decemberében az utolsó pillanatban a közgyűlés elé terjesztett, a V-Busszal kötendő közszolgáltatási szerződést azonban már nem támogattuk, mert addigra kiderült, hogy az üzleti terv nem volt megalapozott. A V-Busz nem teljesítette a legalapvetőbb várakozásokat sem: nem nőtt érdemben az utasszám, nincsenek új, korszerű buszok, egyetlen elektromos jármű sincs és elszálltak a költségek. A fideszes politikusok állításával szemben mi úgy érzékeltük, a veszprémiek nem elégedettek a szolgáltatás színvonalával, különösen a menetrenddel. Ezért kezdeményezte javaslatomra hét önkormányzati képviselő közösen közmeghallgatás meghirdetését a V-Busz működésével és menetrendjével kapcsolatban a polgármesternél.
– Az ellenzéki közmeghallgatáson bemutatjuk, hogyan lett a tervezett 624 milliós költségből évi közel 2 milliárd úgy, hogy az előzetes várakozásokból szinte semmi sem teljesült – folytatta Harmann Ferenc (MSZP). – Ez az összeg közel hatszorosa a korábbi helyi járati közlekedésnek. A V-Busz körüli lila köd egyre nagyobb. Felelősök ennek ellenére nincsenek. A közmeghallgatásra természetesen meghívjuk a polgármestert és a cég ügyvezetőjét is.
– Kérdéseinkre a cég vezetőitől nem kapunk konkrét válaszokat – jelentette ki Katanics Sándor (DK). – A városvezetés is elbújik a probléma elől, ezért teremtünk mi alkalmat a veszprémieknek, hogy elmondják, amit nap mint nap tapasztalnak:
lerobbanó, kimaradó buszok, folyamatos menetrend változás, rokonoknak kiadott bérletek, drágán vásárolt üzemanyag, két helyen fizetett telephely, nem sorolom tovább. Január 30-án 17 órára várjuk a veszprémieket, mondják el ők, hogyan látják, mit várnak el a cég és a város vezetőitől!
[stextbox id=”grey”]
Porga Gyula polgármester ma kiadott sajtóközleménye:
Az ellenzéki képviselők által V-busz-menetrend ügyében kezdeményezett közmeghallgatást indokolatlan megtartani. Legutóbb november végén, azaz nem egészen két hónapja volt ilyen esemény városunkban, és a törvény évente egy közmeghallgatást ír elő. Bármikor lehetnek az idei évben olyan rendkívüli események, amelyek azonnali cselekvést igényelnek.
Közel másfél évvel ezelőtt a közgyűlés erős felhatalmazással – ellenzéki szavazatokkal is megtámogatva – döntött úgy, hogy változtat a közösségi közlekedés áldatlan állapotán, és városi cégre testálja ezt a feladatot. Jobb szolgáltatást, környezetkímélőbb járműveket céloztunk meg, és közösen fogadtuk el a V-busz névre keresztelt vállalat menedzsmentje által előterjesztett javaslatot.
Gyorsan kiderült azonban, hogy a minőségi szolgáltatás költsége lényegesen magasabb a szakmai előterjesztésben foglaltaknál. Részben mert a munkaerőhiány magasabb buszvezetői fizetéseket gerjeszt, részben, mert az üzemanyag ár emelkedett, részben mert a környezetkímélőbb, megfiatalított buszpark üzemeltetése költségesebb.
A V-busz drasztikus költségnövekedésének okait feltárandó belső eredményei után a személyi konzekvenciát levontam és azzal bíztam meg a cég menedzsmentjét, személy szerint Pálinkás Norbert igazgató urat, hogy a szolgáltatás színvonalának tartása mellett gondoskodjon a stabil, megbízható és kiszámítható működésről, valamint a költségek fokozatos lefaragásáról. Ennek a kérésnek a következménye többek között az elmúlt egy év tapasztalatára alapozott új menetrend, amelynek kommunikációja – be kell vallani – nem volt kifogástalan.
A V-busz sikere nagyon fontos érdeke a városnak, és az ügyet eszerint is kezeljük: a nyilvánosság kontrollja mellett, a képviselő-testület tagjaival együtt, a szakmai kereteket megőrizve, és nem megengedve, hogy azt politikai pankrációvá silányítsák.
A komfortos városi tömegközlekedés kialakítása valamennyi hazai település nagy feladványa, és sajnos nincsenek előttünk tökéletes modellek. Ezért aztán jobbára a magunk útját kell járnunk, és a magunk kárán kell tanulnunk. A végleges megoldás megtalálásához idő kell.
Amennyiben az ellenzéki képviselők továbbra is fontosnak tartják a lakossági meghallgatás létrehozását, úgy természetesen a Városháza Kossuth-termét térítésmentesen, a szükséges technikai feltételek mellett biztosítjuk erre a célra, Pálinkás Norbert igazgató úr és munkatársai aktív részvételével.
A város 2020-as költségvetésének februári tárgyalásakor a téma megint napirenden lesz, akkor az ellenzéki képviselők konstruktív együttműködésére legalább annyira számítok, mint a kormánypárti képviselőkére.
[/stextbox]