A Szülői Hang Közösség online szülői konzultációjának tízezer szülői vélemény alapján készült újabb eredményei elkeserítő képet mutatnak az iskolai készségfejlesztésről, az egyénre szabott, differenciált oktatás hiányáról és az összefüggések megértése nélküli magolásról – többek között ez áll a közösség sajtóközleményében.

A Szülői Hang Közösséget több mint tizenegyezer oktatási kérdések iránt érdeklődő szülő alkotja. Oktatási rendszerünk gyermekközpontú, szakmai alapokon nyugvó megújítására törekszünk, és aktív részvételünkkel képviseljük a szülői szempontokat a közoktatást érintő kérdésekben. A Szülői Hang Közösség a Civil Közoktatási Platform tagja. Sajtóközleményüket teljes terjedelmében közöljük.

A Szülői Hang Közösség felmérése azt célozza, hogy felszínre kerüljenek a szülői vélemények az elmúlt nyolc év oktatáspolitikai intézkedéseivel kapcsolatban. Korábban már nyilvánosságra hoztunk néhány részeredményt, melyek a gyermekek túlterheltségét, az önállóságra nevelés, valamint az örömteli tanulás hiányát mutatják. Most újabb részeredményeket közlünk abból az alkalomból, hogy elértük az ilyen jellegű felmérésnél egyedülálló tízezer önkéntes kitöltőt. A kérdőív még március 11-ig nyitva áll, itt érhető el.

Az iskolai oktatás alapvető szempontjait illetően lesújtóak az eredmények:

  • Készségfejlesztésre irányuló módszereket 59,2 százalék szerint csak ritkán vagy soha nem alkalmaznak;

  • Az egyénre szabott, differenciált oktatás 71,3 százalék szerint csak ritkán vagy soha nem valósul meg;

  • A szülők 58,9 százaléka azt tapasztalja, hogy gyermeke sokszor csak magol – az összefüggések megértése nélkül.

A mindennapos testnevelés elutasításra talált a szülők között, mindössze 10,8 százalékuk ért egyet a kormány által bevezetett rendszerrel. A kötelező hit-, illetve erkölcstan bevezetését a szülők 77,3 százaléka ellenzi.

Az iskolai oktatás gyenge megítélése mellett különösen érdekes elgondolkodnunk azon, hogy míg a konkrét kérdésekben a szülők elkeserítő tapasztalatokról számolnak be, az iskola általános értékelésére jóval kevesebben adnak rossz minősítést. Úgy tűnik, hogy látjuk és tapasztaljuk a gyenge minőségű oktatást, de túl gyakran beletörődünk ebbe, és sokszor elfogadjuk, hogy Magyarországon csak ennyi jár az állami oktatás keretein belül.

Az egyes iskolatípusok és fenntartók közötti különbségeket is megjelenítő részletes adatok itt érhetőek el. Az eddig beérkezett válaszokból származó számszerű eredményeken túl a jellemző szöveges hozzászólásokból is idézünk.

Hozzászólások

hozzászólás