Most, a tanév végén kell visszajuttatniuk a tanulóknak a tankönyveket az iskolába a kormányzat által kiterjesztett kölcsöntankönyv-rendszerben, mely több sebből vérzik – áll a Szülői Hang Közösség mai sajtóközleményében, amely azt állítja, hogy a gyerekeknek év elején kiosztott kölcsönkönyvek több mint fele rossz állapotú, vagy a beleírások miatt korlátozottan használható volt.

Az idei tanév végén minden korábbinál több család szembesült azzal, hogy vissza kell juttatni a tankönyveket az iskolai könyvtárba, amennyiben pedig a jelenlegi szabályozás nem változik, a 2018/2019-es tanév lesz az utolsó, amelyre még rendelhettek nem állami tankönyveket az iskolák a közismereti tárgyak oktatásához.

A Szülői Hang Közösség a tanév végén részletesen felmérte a szülők véleményét és tapasztalatait egy önkéntes anonim online kérdőív segítségével, melyet országosan összesen 2158-an töltöttek ki.

Az eredmények a kölcsöntankönyv-rendszer súlyos hiányosságaira derítettek fényt. A gyerekek kezébe jutó kölcsöntankönyvek több mint fele (60,2 százaléka) már eleve rossz állapotú volt, vagy olyan, amibe beleírtak. A gyerekek a könyvekben nem emelhetik ki a lényeget, nem jegyzetelhetnek, és a tanév végén akkor is le kell adniuk, ha később az ismétléshez vagy az érettségire való felkészüléshez szükségük lenne rá. A szülők nagy többsége (69,1 százalék) szerint a rendszer korlátozza a gyermekeket a tanulásban, számos szülő (10,1 százalék) ezért úgy döntött, hogy mégis megveszi a tankönyvet. Az iskolának az év végén vissza kell vételeznie a kiadott könyvtári könyveket, és elvileg kérnie kellene a szülőktől a sérült könyvek pótlását, mindez azonban a gyakorlatban nem működik megfelelően. Szükségtelen többletterhet és stresszhelyzeteket okoz mind a diákok, mind a tanárok, mind a szülők részére, és az esélyegyenlőséget is tovább rontja.

A nem állami kiadású közismereti tankönyvek kiszorítását az iskolákból a válaszadók elsöprő többsége (84,1 százalék) úgy véleményezi, hogy ezzel tovább romlik az oktatás minősége. A szülők szerint az állami tankönyvek gyakran silány minőségűek.

A szülők nem ritkán tapasztalhatják azt is, hogy az iskola ugyan megrendelteti az állami tankönyveket, de a tanárok mégsem használják ezeket: a visszajelzések alapján országosan milliós nagyságrendben maradnak használatlanul. Ebből arra következtetünk, hogy a pedagógusok is sokszor gyenge minőségűnek tartják az állami könyveket. A tankönyvrendeléseket azonban a gyermekek és pedagógusok igényei helyett gyakran a félelem igazgatja, vagyis az iskolák szükségtelenül is megrendelnek könyveket. Ezáltal a rendszer feltehetően hamis képet ad a tanárok valós igényeiről.

A tankönyvek minősége terén válságos állapot alakult ki, ami súlyosan hátráltatja a magas színvonalú oktatást. A szülők döntő többsége (75,6 százalékuk) szerint ezen túlmenően a lebutított tankönyvrendszer a már eleve súlyos tanárhiányt is tovább súlyosbítja, hiszen sokan nem szeretnének úgy dolgozni a pedagógus pályán, hogy közben még a megfelelő tankönyv kiválasztását sem teszik lehetővé számukra.

Jelenlegi tankönyvrendszerünk a gyermekeket arra tanítja, hogy ami az iskolában történik, azt mi, felnőttek, nem tartjuk igazán fontosnak. Hiszen ha igazán fontos lenne, akkor nem a tankönyvön próbálnánk spórolni a minőség rovására, és mindenki kaphatna színvonalas saját tankönyvet.

A Szülői Hang Közösség a döntéshozókhoz fordul: felmérésünk eredményeit elküldtük az Emberi Erőforrások Minisztériumának és a számottevő támogatással bíró pártoknak. Elvárjuk, hogy a kormányzat biztosítsa a szabad, nem állami tankönyvek megrendelését is lehetővé tevő tankönyvválasztás jogi és anyagi hátterét. Elvárjuk továbbá, hogy a diákokat juttassák jó minőségű és saját tulajdonú tankönyvekhez.

Hozzászólások

hozzászólás