Veszprémben kevés a parkolóhely, ez tény. Ahogy egyszer egy ismerősöm fogalmazott, az egész glóbuszon kevés, de ettől még bennünket azok a szanaszét hagyott járművek bosszantanak, amelyek évek óta nem mozdulnak és foglalják a helyet az autósok elől. Miért nem csinál valamit a város? – kérdezik szinte naponta az emberek a közösségi fórumokon.

A város hivatalos honlapján egyszerű kereséssel rá lehet találni az utóbbi években elszállított gépkocsik listájára. 2016-ban hat, 2017-ben kettő, 2018-ban egy, 2019-ben huszonhat, tavaly négy és idén januárban ugyancsak négy autót tüntettek el a közterületekről. Megkérdeztük Kovács Zoltánt, a polgármesteri hivatal városüzemeltetési irodájának vezetőjét, miért nem többet, miért nem az összeset? Mint kiderült, a kötelező eljárásrend se nem gyors, se nem egyszerű.

Hozzánk két úton jut el az információ ezekről a gépkocsikról: lakossági bejelentéssel vagy maguktól a közterület-felügyelőktől. Ezt követően ellenőriznünk kell az autó státuszát. Ha érvényes műszaki vizsgája van és üzemképes, nem hiányzik például a fél eleje vagy a kerekei, nincs összetörve, satöbbi, akkor nem tudunk mit kezdeni vele. Ha ezen a szűrőn fennakad, felszólító matricát teszünk rá, kikeressük a nyilvántartás szerinti tulajdonosát vagy üzemben tartóját, és levelet írunk neki – sorolta az irodavezető az ügyintézés első lépéseit.

A megkeresés azonban nem mindig vezet eredményre. Volt már olyan, hogy a tulajdonos meghalt, az autó még a hagyatéki eljárásban sem szerepelt, az örökösök nem is tudtak róla. Előfordul, hogy a hivatalos levél a címzett ismeretlen megjegyzéssel érkezik vissza a hivatalba, mint történt annak az ukrán nevű autótulajdonosnak az esetében is, akit a nyilvántartás szerint egy letenyei címen kellett volna megtalálniuk. Kovács Zoltán szerint a legdühítőbb „menetrend” az, hogy a tulajdonos eleget tesz a felszólításnak, de ahelyett, hogy elszállíttatná az üzemképtelen járművét, néhány utcával távolabb „parkolja le”. Ebből aztán egy véget nem érő macska-egér játék kerekedik.

Amikor a kötelező köröket megfutottuk és nincs megoldás, a járművet elszállíttatjuk. Már ennek is költsége van, de jóval nagyobb kiadást jelent, hogy az autót hat hónapig zárt, őrzött területen kell tárolnunk, szigorúan dokumentálva az állapotát és ügyelve arra, hogy új sérülés, kár ne keletkezzen rajta. Az önkormányzatnak erre nincs alkalmas telephelye, a szakszerű szolgáltatás igénybevétele pedig autónként 200–300 ezer forintba is kerülhet. Néhányan ugyan kiváltják a kocsijukat, illetve eleget tesznek a fizetési felszólításnak, de ebből csak részben térülnek meg a költségek. Nemrég tárgyalásokat kezdtünk a NAV-val. Szeretnénk elérni, hogy a nem fizetőkkel szemben ők indítsanak végrehajtási eljárást.

Mint kiderült, a folytatás sem egyszerű. A fél év letelte előtt igazságügyi szakértőt kérnek fel, aki megállapítja a gépkocsi forgalmi értékét – ez alig pár tízezer forint szokott lenni. Ha a hatodik hónap végéig nem jelentkezik a tulajdonos, az autót nyilvánosan meg kell hirdetniük értékesítésre. Jó esetben öt-tízezer forintért akad rá vevő, ha nem, újabb több hónapos tortúrával ki kell vonatni a forgalomból. És csak amikor ez is megvan, lehet leadni megsemmisítésre, ahol a több százezres kiadásokat messze nem ellensúlyozó néhány ezer forintot kapnak az immár hulladéknak minősülő járműért.

A város költségvetéséből erre a feladatra évente körülbelül hárommillió forintot tudnak fordítani. Kovács Zoltán számadatokat is rendelkezésünkre bocsátott, ezeket keretes írásunkban foglaltuk össze.

 

2019-ben és 2020-ban 262 felszólítást küldtek ki, 59-et eredménytelenül. A közterületekről összesen 30 autót szállítottak el. A telephelyen tárolt 40 gépkocsiból (10 korábbról+30) 8-at kiváltottak, 14-et árverésen értékesítettek, 14-et adtak le megsemmisítésre, 4 további őrzésre a telephelyen maradt. Ebben a két évben az önkormányzat kiadási oldalán kerekítve 5,3 millió, a bevételi oldalon 3,7 millió forint szerepel. Kiadásként jelentkezett a tárolás (3,9 millió), a szállítás (712 ezer), a szakértői díj (220 ezer), az árverés (210 ezer) és a megsemmisítés (243 ezer) költsége. Bevételként a kiváltásból (1,77 millió), árverésből (145 ezer), megsemmisítésből (409 ezer) és a felszólításra történt befizetésekből (1,36 millió) befolyt összegeket tudták elkönyvelni.

 

Hozzászólások

hozzászólás