Az új parkolási rendszerről szóló (itt olvasható) írásunkra reagált Köller Tamás, a Veszprémi Közüzemi Szolgáltató (VKSZ) Zrt. titkárságvezetője, mint mondta, azzal a szándékkal, hogy olvasóink előtt feltárja az újítással kapcsolatos célkitűzéseket, elvárásokat. Alábbiakban közöljük a VKSZ illetékesének összefoglalóját.

A vonatkozó önkormányzati rendelet alapján, február 1-jétől az eddigiektől eltérő rendszerben valósul meg Veszprémben a közterületi parkolás. Ennek lényegi eleme, hogy ezáltal Veszprém Megyei Jogú Város Önkormányzata lett a közszolgáltató, folyományaként a kapcsolódó tevékenységből származó bevételek is hozzá érkeznek be. A Veszprémi Közüzemi Szolgáltató Zrt. mostantól csak a rendszer üzemeltetését végzi.

Az új parkolási rendszer bevezetésével sok egyéb változás is történik, amelyek közül az egyik – mindenki által látható része – az eddig használatban lévő 44 darab automata cseréje volt. Ezek nyílt közbeszerzési eljárás keretében, 65 millió forintért kerültek beszerzésre. (Megtérülési idejük a szakterület számítása alapján 3–5 éves időintervallumban várható.)

Az új automaták modernebbek, energiatakarékosabbak és egytől egyig érintőképernyősek. A menüjükben, a kor elvárásaihoz igazodva, több nyelv közül lehet választani, és mostantól akár pótdíj befizetésére is alkalmasak. Riasztórendszerrel vannak ellátva, folyamatosan kommunikálnak a központtal, és a parkolójegyre – az esetleges büntetések kapcsán felmerülő vitás kérdések, illetve visszaélések elkerülése érdekében – a kocsi rendszámát is bekérik.

Az automaták egyetlen megszokást igénylő tulajdonsága, hogy készpénzben csak a kívánt parkolási időnek megfelelő, pontos összeget fogadják el, mindazonáltal a fizetésre alkalmat teremt a Nemzeti Mobilparkolás rendszere és az új elemként használható Veszprém-kártya is. Utóbbit a parkolási csoport Bagolyvári úti ügyfélszolgálatán lehet megváltani. (A kártya, 2000 forintos megváltási díja után, azon egyszeri 6000 forint kerül jóváírásra, és folyamatosan utántölthető az igények szerint. )

Itt szeretnénk megjegyezni, hogy a városi parkolási rendszer nem öncélú, azaz nem önmaga finanszírozására lett kialakítva, ezért ha felelősen gondolkodunk az eszközeinek beszerzése kapcsán, ott a költséghatékonyságnak, működtetése során pedig az egyszerűségnek, illetve az üzembiztonságnak kell dominálnia. Következésképpen, miután a mobilparkolás további működtetésével és az újonnan kialakított parkolókártya bevezetésével, illetve a parkolóbérletekkel egyéb alternatívákat is kínálunk a fizetésre, úgy a drága eszközigényű és sokszori meghibásodást okozó pénzváltási funkciót kivettük az automatákból, ahogy azt tették más európai és magyarországi városok is, amelyeknek példáját, használt gyakorlatait az előkészítés során alaposan áttanulmányoztuk.  (A döntés eredményeként egy további anomália is megszűnik, mégpedig a parkolási időtúlfizetés, hisz az automaták mostantól csak olyan időre szóló jegyet adnak ki, amilyen értékben arra érmebedobás történik. Az ehhez szükséges aprópénz biztosítása ilyen értelemben valóban az autósra hárul, ahogy ez az élet egyéb területein is így van.)

Társaságunk mindazonáltal reméli, hogy kis átállási idő után mindenki megszokja és megkedveli majd az új, több magyarországi és európai városban is hasonló elveken működő parkolási rendszert, amelyet a későbbiekben igyekszünk további kényelmi elemekkel is fejleszteni – írta portálunknak Köller Tamás.

Hozzászólások

hozzászólás