Michael Schumacher nem őszült meg, nem is ébredt fel a kómából, nincs olyan állapotban, hogy interjút adjon, ráadásul sosem nézett ki úgy, mint azon a fotón, amelyet egy kattintás fejében a lájkvadász a felhasználónak ígér.

Az oldalakat pénzelő, reklámozó cégek az olvasottság, az oldal látogatottsága és a megosztások után fizetnek a portál tulajdonosainak, ezek kamuhírekkel árasztják el a közösségi médiát, amelyek felkeltik a figyelmet, de a felhasználó csak további megosztás után tudja elolvasni. Nem először foglalkozunk a „lájkvadász” oldalakkal, amelyeknek az a lényegük, hogy alig hihető, ugyanakkor sokak érdeklődését felkeltő híreket gyártva minél nagyobb számú megosztást érjenek el. Hogy mi ebben az üzlet? Némi csalással a portál üzemeltetője jobb látogatottságot produkál, és ily módon jut hirdetőkhöz.

Ilyen volt például a közelmúltban a sorkatonaság visszaállításáról szóló álhír, a Facebook magyarországi betiltásáról szóló, vagy éppen a szombati munkanap bevezetését ígérő álhír is, de említhetném a diákigazolványokba helyezett nyomkövető chipek esetét is.

A napokban újraélesztettek egy tavaly májusban elindított álhírt, amely most új életre kelve rohamléptekben terjed. A hoax szerint csak kattintani kell, és máris látható Michael Schumacher hétszeres Formula 1-es világbajnok – a balesete óta első – videóinterjúja. Az oldal tartalmának megtekintéséhez naná, hogy egy kattintást kérnek tőlünk az üzemeltetők, ami után nem jelenik meg az ígért videóinterjú, csak egy évekkel ezelőtt készített kép arról, hogy milyen lenne az autóversenyző öregen. Jóérzésű emberben viszolygást keltő hazugság. Aki kattint, az egyúttal belájkolja az üzemeltetők Facebook-oldalát, másrészt megosztja falán az álhírt – ezzel is terjesztve az úgynevezett hoaxot, ami – mint tapasztaljuk – szinte örök életű, éveken keresztül keringeni fog a hálón, és így folyamatos bevételt generál az oldal gátlástalan üzemeltetőinek.

Hozzászólások

hozzászólás