A városi nagyberuházásokat bemutató sorozatunk negyedik része a Színházkertbe tervezett parkolóval foglalkozik. Arra kérdésre, hogy a kezdettől vitatott elképzelés végül megvalósul-e, egyelőre nincs választ, de információink szerint akár parkolópályára is kerülhet a terv.

A veszprémiek mintha nem szívesen hagynák az autójukat parkolóházban. A városban működő ilyen létesítmények rendkívül alacsony kihasználtsággal működnek. Némileg változott a helyzet, amikor a VKSZ a Bagolyvári Parkolóházban 100 forintra csökkentette az egy óráért fizetendő díjat. Ezzel pedig lényegében a belváros legkedvezőbb és legkulturáltabb parkolási lehetőségét teremtette meg. Úgy tűnik azonban, hogy tiszavirág-életű volt a kezdeményezés: az idei burkolt díjemelések után kiderült, hogy immár fél óra kerül annyiba, mint korábban egy óra, és a belvárosban a zónák variálásával emelték az árakat. Azóta a létesítmény ismét alacsonyabb kihasználtsággal működik, miközben a kreatív városlakók új ingyenes parkolóhelyeket keresnek a belvároshoz közel.

Nem reklámozott áremelés

Nem reklámozott áremelés

Hogy miért nem szeretünk házban parkolni, annak több oka van. A sötét, szűk és drága megoldások miatt többségünk nem társít pozitív érzéseket a parkolóházakhoz, mélygarázsokhoz. Parkolóházas előítéletünk is hozzájárult ahhoz, hogy idegenkedve fogadtuk a Színházkertbe tervezett új létesítményt, mert a parkot megcsonkítva tovább csökkentené a zöldfelületeket. Erre az sem jelentene megoldást, ha a parkolóház tetején zöldtetőt vagy városi közösségi teret alakítanának ki, mert bár a zöldfelület nagysága nem csökkenne, senki sem ücsörögne szívesen vagy sétálna gyermekeivel pár száz gépjármű társaságában. Emellett a tervezett létesítmény a könyvtár látványos épületének nagy részét is kitakarná.

Látványterv a színházkerti parkolóházról

Látványterv a színházkerti parkolóházról

A felháborodás tehát jogos, de valahol mégis parkolni kell, főleg, ha megvalósul a kulturális negyed program, vagy esetleg Európa Kulturális Fővárosa leszünk 2023-ban. Mégis, mi oldaná meg akkor a belváros/óváros parkolási nehézségeit, és ha elmaradna a színházkerti beruházás, mire lehetne fordítani a felszabaduló fejlesztési pénzt?

A volt művelődési központ épületének egy része például üresen áll, ide el lehetne képzelni parkolót. Az óváros megközelíthetőségére pedig a korábban tervezett – írásunk itt olvasható – látványlift és parkoló nyújthat megoldást, és ebben az esetben még turisztikai haszna is lenne az erre elköltött százmillióknak.

Hogy megvalósul-e a színházkerti parkolóház, az attól is függ, hogyan vélekednek majd róla a veszprémiek a konzultáció során. Ha sok lesz a nem, akkor az erre elkölthető fejlesztési pénzt okosabban is fel lehetne használni.

(Sorozatunk első három részét itt, itt és itt olvashatják el. A következő részben az Európa Kulturális Fővárosa 2023 pályázat benyújtásával foglalkozunk.)

Hozzászólások

hozzászólás