Amikor szembesülünk azzal, hogy a jól bevált parkolóhelyen ismét egy idegen gépjármű áll, menten bűnös gondolatok kezdenek kavarogni bennünk: most akkor kinek a helyét foglaljam el? Persze, az esetek többségében elegendő lenne, ha a lakók egymás közt felosztanák a szabad parkolóhelyeket, de ekkor jön a következő megoldhatatlan probléma: nincs annyi szabad hely, ahány lakás van.

A parkolóhelyek hiánya két időszakra eredeztethető vissza. A ’90-es évek előtt épült társasházak, lakótelepek esetén a tervezők nem számoltak ekkora mértékű motorizációval, és a parkolókat rendszerint eleve alultervezték. Ekkortájt még jelentős igény volt a minél nagyobb zöldterületekre, többen használták a tömegközlekedést, sőt, az sem volt ritkaság, hogy a családnak nem is volt autója. Aztán, ahogy teltek az évek, egyre több lett az autó, és parázs viták alakultak ki a parkolóhelyek miatt.

A vendégek, albérlők parkolása legalább annyi gondot okozott, mint a ma már cseppet sem ritka „több gépjármű egy családban” helyzet. Még súlyosabb lett a probléma ott, ahol üzlet vagy valamilyen közösségi komplexum létesült, és egészen odáig fajult a krónikus parkolóhiány, hogy a lakótelepek szélén változó minőségű és tarkaságú garázssornegyedek alakultak ki. Az ilyen garázssorok fontos részei a városszöveteknek, Veszprémben sincs ez másként. Aztán lehet gyalogolni és cuccolni a garázstól hazáig, meg vissza. Persze, jó oldaluk is van a garázsnegyedeknek: benépesült a környékük, ide szervezik a hangosabb családi rendezvényeket vagy esténként az éjszakai élet színhelyévé válik egy-egy garázstelep környéke.

A ’90-es évek után sokan azt gondolták, új világ kezdődik, és bizonyos értelemben igazuk is volt. Miközben tart a tömegközlekedés évek óta zajló folyamatos leépülése, aki csak tehette, gépjárműre váltott. Jelenleg – a megyeszékhelyek közül – a lakosság számához viszonyítva Veszprémben található a legtöbb gépjármű. Időközben új lakónegyedek is épültek, és elvileg egyes új lakóparkokban szabályozták a parkolóhelyek számát.

Csak találgathatjuk, miként történhetett mégis, hogy kevés az autóbeálló. A jogszabályok ugyanis előírták, hogy lakásonként egy parkolót kell építeni. Mondanunk sem kell, hogy sokszor csábító ötlet az építőnek, hogy a parkolókból lecsípve egy darabot, inkább több lakást értékesít. A probléma folyamatos és főként esténként ádáz küzdelem folyik a szabad helyekért, vagy éppen parázs vita alakul ki a szabálytalanul parkoló felek között.

WP_20160406_18_23_16_Pro

A veszprémi belvárosban is tapasztalható idült parkolóhiány csak egy szelete a város mára csaknem kezelhetetlenné váló gondjainak. A tömegközlekedés jelenleg minden, csak nem vonzó (a tervezett átalakításokról írtunk itt és itt), és nem várható el, hogy ilyen körülmények között a lakosság jelentős része a gépkocsit tömegközlekedéssel cserélje fel. Márpedig a lakóingatlanok környékén az eddiginél több hely már nem lesz. Megoldásként addig is marad a nem túl népszerű sorompó, vagy a szokásos ügyeskedés a parkolóhelyek megszerzéséért.

Hozzászólások

hozzászólás