Amennyiben fordítani tudunk az oktatáspolitikán, elindulhatunk egy korszerű rendszer felé, ellenkező esetben azonban menthetetlenül leszakadunk és Európa perifériájára szorulunk – mondja Radó Péter oktatáskutató a zoom.hu-nak adott interjújában.

Egyetlen értelmes oktatáspolitikai megközelítés létezik, csak arra kell képessé tennünk az iskolába most belépő gyerekeket, hogy történjen bármi is velük 20 év múlva, csináljanak akkor bármit is, foglalkozzanak bármivel, csatlakozzanak akármilyen társadalmi hálózathoz, képesek legyenek ahhoz alkalmazkodni, változni és tanulni, másokkal együttműködni, mondja az oktatáskutató.

Ebben a tekintetben sokkal rosszabbul állunk, mint az olyan, hagyományos készségek terén, mint a szövegértés, a matematikai, természettudományi alapkészségek. Azt látjuk, véli, hogy problémamegoldásban vagy másokkal együttműködésben zajló problémamegoldásban Európa sereghajói között vagyunk.

Olyan évek jönnek a hazai közoktatásban, amelyek sok mindenről döntenek. Az oktatáskutató szerint nincs Európában még egy olyan oktatási rendszer, amely olyan drámai mértékben és egyértelműen a gyerekek háttere alapján osztaná őket különböző intézményekbe, mint nálunk.

Olyan mértékben változik ugyanis körülöttünk a világ, a gazdasági, a munkaerő-piaci környezet, a társadalom szerveződése, hogy már régen fel kellett adnunk azt a hitet, hogy tudjuk, milyen igényekre lesz szükség 20 év múlva, s arra nevelünk. Már nem igaz, hogy a magyar oktatás a fejlett országok átlagától picit lemaradó teljesítményt nyújt. A hagyományos készségek terén is mélyen leszakadtunk, ám az új készségek középpontba állításával született mérésekben most valahol ott tartunk, ahol Bulgária véli Radó Péter.

Bővebben a témakörben itt olvashat.

Hozzászólások

hozzászólás