Veszprém elkerülőit – a déli és az északi elkerülőt is – évtizedek óta használják a Balaton északi partjára igyekvő turisták vagy éppen a Nyugat-Európába tartó napi többezres gépjárműáradat. A forgalom mára elviselhetetlen lett, főként a csomópontok túlterheltek, egyre több a baleset. Sorozatunk utolsó részében az elkészült terveket mutatjuk be. A 2017-es, eredetileg ígért határidő borítékolhatóan nem tartható.

Az elkerülő fejlesztése soha nem volt olyan közel a megvalósításhoz, mint mostanában. Bár az építési engedély tavasszal lejár, ezt egy tollvonással meg lehet hosszabbítani. A kiviteli tervek elkészültek, a kisajátítás lényegében lezárult. Már csak akarat és pénz kellene a beruházáshoz, azonban úgy tűnik, a forráshiány sem igazán magyarázható. A napokban az Európai Bizottság 29,5 milliárd forint forrást hagyott jóvá a Közép-Dunántúl és a Balaton északi térsége elérhetőségének javítására. Ezt a pénzt persze nem erre a szakaszra szánták – hisz ezzel csak a várpalotai és a fehérvári elkerülő beruházása fejeződhet be –, de jól mutatja, hogy uniós forrás viszonylag könnyen átcsoportosítható erre a beruházásra (is), így az államnak nem kellene a saját zsebébe nyúlnia.

A balatonalmádi csomópont terve: itt van a város legnagyobb bevásárlóközpontja, körforgalom épül(het)ne az Almádi úton

A balatonalmádi csomópont terve: itt van a város legnagyobb bevásárlóközpontja, körforgalom épül(het)ne az Almádi úton

A beruházás műszaki tartalma szerint lényegében gyorsforgalmi út épülne a korábban már fejlesztett szakaszok bekapcsolásával. Ez tartalmazná 12 kilométer hosszan a kétszer két sávra történő bővítést és a balesetveszélyes szintbeli csomópontok felszámolását. Az első részben bemutatott Budapest úti csomópont (itt) végre nem az északi elkerülő felé vezetné el a forgalmat és egyben megoldódna az aréna megközelítése is. Az almádi és a füredi csomópont a teljes idegenforgalmi szezonban kiszolgálná a Balaton északi partját és Balatonfüred is jobb megközelíthetőséget kapna. A környék életében az almádi csomópont fontos szerepet játszik, hisz itt van a város legnagyobb bevásárlóközpontja. Körforgalom épül(het)ne az Almádi úton, a Balatonalmádi és Veszprém között ingázók is külön szintű kapcsolatot kapnának.

A nyugati szakaszon is megszűnnének a torlódások, a csatári kereszteződés átépülne, körforgalmakkal kiegészítve

A nyugati szakaszon is megszűnnének a torlódások, a csatári kereszteződés átépülne, körforgalmakkal kiegészítve

A nyugati szakaszon is megszűnnének a torlódások, a csatári kereszteződés is átépülne, körforgalmakkal kiegészítve. A városrészben élők gyalogosan életveszélyes körülmények között kelhetnek át Veszprém belső területére. A gépjárművel közlekedőknek se könnyebb a helyzete, ugyanis a lámpás kereszteződés kiépítése óta sem javultak jelentősen a baleseti statisztikák. A Házgyári út forgalma pont a déli elkerülő rosszul kiépített csomópontjai miatt nőtt meg, de a probléma itt is csak tovább tolódott, pont a csatári kereszteződést terhelve.

A Budapest úti csomópont végre nem az északi elkerülő felé vezetné el a forgalmat és egyben megoldódna az aréna megközelítése is

A Budapest úti csomópont végre nem az északi elkerülő felé vezetné el a forgalmat és egyben megoldódna az aréna megközelítése is

Az elkerülő építése mára országos érdekké nőtte ki magát. Aki utazott mostanában Ausztriába, tapasztalhatta, hogy a 8-as út burkolata Vas megyébe érve feltűnően jobb állapotú. Tapasztalhatta azt is, hogy a Győr, Csorna, Sopron, Kőszeg, Szombathely, Szentgotthárd vonallal határolt terület szinte Burgenlanddal szervesen összeér, az útfejlesztések Ausztria felé visznek, az osztrákok pedig autópályákat építenek a magyar határ felé.

A füredi csomópont a teljes idegenforgalmi szezonban kiszolgálná a Balaton északi partját és Balatonfüred is jobb megközelíthetőséget kapna

A füredi csomópont a teljes idegenforgalmi szezonban kiszolgálná a Balaton északi partját és Balatonfüred is jobb megközelíthetőséget kapna

Csak rajtunk múlik, hogy a Közép-Dunántúl is felzárkózzon a nyugat-magyarországi régióhoz. Ehhez elengedhetetlen a jó minőségű és biztonságos úthálózat Ausztria felé történő építése. Az útfejlesztés gazdasági, turisztikai fellendülést hozhat, és bár tényleg Veszprém érdeke is a megépítése, az igazi nyertesei mégsem csak a veszprémiek lennének, hanem az egész Közép-Dunántúl.

A miniszterelnök a Modern városok program keretében várhatóan Veszprémbe is ellátogat, talán Veszprém kiharcolja magának a kulturált és balesetmentes közlekedést. Kívánjuk a városvezetésnek, hogy sikeresen érveljen a 8-as elkerülő vagy akár az egész 8-as út fejlesztése mellett.

 

 

Hozzászólások

hozzászólás