Sikeres pályázat esetén 2020-ig felépülhet a veszprémi várat átívelő látványlift. A volt közgázos tornapályától indulna, itt lenne az alsó állomás, mellette parkoló, a fogadóállomás pedig a vár. A vár másik oldalára is épülne egy hasonló létesítmény, a liftek átjárhatóvá tennék a várhegyet és összekapcsolnák a látnivalókat.

A koncepció egyszerű: Parkolj az alsó szinten, utazz fel a várba, ahol körbejárod a látnivalókat, majd a másik oldalon útba ejted az állatkertet.

Amellett, hogy nyereséget termelne a lift, növelné a látogatottságot az alacsonyabb forgalmú kulturális létesítményekben is. A város kedvezőtlen domborzati viszonyai mellett dinamikussá tenné a közlekedést és akadálymentessé – akár idősebb csoportok részére is – a látványosságokat. A nyugati tapasztalatok szerint a legjobban a gyerekek élvezik a liftet, sok esetben csak ezért ejtenek útba a szülők is egy-egy helyet.

Az egyik jó hazai példa a BKV egyetlen nyereséget produkáló közlekedési eszköze, a budavári sikló, amelynek építése az 1860-as években legalább annyi ellenérzést váltott ki, mint most a lift terve a vár környékén élők körében.  A várban működő intézmények azonban sok reményt fűznek a kezdeményezéshez, a látogatószám emelkedését várják tőle. Tény, hogy a parkolók hiánya elriaszthatja a turistákat, nem mindenki szeret gyalogolni. A vár környékén pedig nincs parkolóhely, évek óta vita tárgyát képezi az is, hogy az Óváros téren miért van gépjárműforgalom, és miért nem a gyalogosok élveznek elsőbbséget.

Látványlift Güssingben

Látványlift Güssingben

Tőlünk nyugatabbra több példa is igazolja, hogy egy ilyen beruházás tetemes hasznot hozhat. A fiatalabb korosztály is szívesebben látogatja azokat a helyeket  – múzeumokat és látogatóközpontokat –, ahova könnyen és látványos módon lehet eljutni. Ausztriában például a közeli Güssing várához visz fel egy hasonló létesítmény, nagy forgalmat és bevételt termelve a kisvárosnak.

Riegersburgban is nagy hasznot hozott a beruházás

Riegersburgban is nagy hasznot hozott a beruházás

Hasonló elven működik egy felvonó az ausztriai Riegersburgban is, ahol az alsó szinten üzemelő parkoló melletti kávézók is prosperálnak. Mindkét esetben két számjegyű forgalomnövekedést értek el, ami nem kis teljesítmény a turisztikai piacon. Várható, hogy egy jó kis panorámaliftezés önmagában is ösztönző lehet a várba látogatók számára.

Nagy kérdés, hogy a beruházás milyen forrás keretében valósulhat meg. Az intermodális csomópont, a városi közlekedés fejlesztése, a kulturális negyed és a turisztikai fejlesztések mind lehetőséget biztosítanak a pályázatok elnyerésére, de az idő szorít. Továbbra is gondot jelent ugyanakkor, hogy a tervekkel kapcsolatban kevés információ jut el az emberekhez, és a minőségi tájékoztatás hiányának következménye a lakosság körében tapasztalt ellenszenv egy-egy beruházás kapcsán. A szokásos – szinte semmilyen – tájékoztatáson túl a jó és turistacsalogató projekteket nem ártana kifejezetten reklámozni.

Hozzászólások

hozzászólás