Mesterházy Attila országgyűlési képviselő a napokban hat rázós kérdést zúdított Palkovics László innovációs és technológiai miniszter nyakába, öt kérdése Veszprém és környéknek megoldatlan útviszonyaival foglalkozik.

Valamennyi már számtalanszor volt terítéken, ám a megoldások még csak nem is nagyon derengenek. Írásunkban a 82-es út Kádártát és Gyulafirátótot elkerülő szakaszának megvalósulására és a 8-as főút fejlesztésére vonatkozó írásbeli kérdését ismertetjük.

Veszprém közeli jövőjében két nagy lehetőség kínálkozik arra, hogy mindazt megmutathassuk országnak-világnak, amire büszkék vagyunk, amiért szeretjük a városunkat. A 2022-ben Magyarországon rendezendő férfi kézilabda Európa Bajnokság csoportmérkőzéseinek egyik kijelölt helyszíne a Veszprém Aréna, és jó eséllyel pályázunk a 2023-as Európa Kulturális Fővárosa cím elnyerésére is. Sokan fognak hozzánk ellátogatni, de vajon mennyi közlekedési bosszúság közepette?

A 8-ast a 82-essel összekötő út tervezett nyomvonala. Kép forrása: vehir.hu

A 8-ast a 82-essel összekötő út tervezett nyomvonala. Kép forrása: vehir.hu

A Győrből Veszprémbe a Zirci-medencén keresztül, Gyulafirátót és Kádárta településrészeken át vezet a 82-es számú főút nyomvonala. Ezt az utat használja az északról a Balaton felé közlekedő magyar és külföldi turisták jelentős tömege is. A városon átvezető főút forgalma jelentős környezeti kárt okoz, gyakoriak a balesetek, a közelmúltban halálos áldozatot is követelt a megoldatlan helyzet – írja a képviselő. A tragédiát követően a városrész lakói forgalomlassító demonstrációt tartottak, de még a jelzőlámpás gyalogosátkelő kialakítására is csak a jövő évi költségvetés terhére kaptak önkormányzati ígéretet.

Az állami kezelésű úton jelentős önkormányzati hozzájárulással megépített forgalomlassító szigetek nem orvosolták a problémát, biztonságot csak a 82-es út Kádártát és Gyulafirátótot elkerülő szakaszának megvalósulása jelentene. A tervek már 2010-ben elkészültek, a NFM pedig 2011-ben elrendelte a projekt előkészítését. A 6,5 km hosszú, kétszer egysávos, másodrendű főút a litéri csomópontban csatlakozna a 8-as számú főúthoz. Azon túl, hogy megszűnne az állandó balesetveszély, az Aréna megközelítése is egyszerűvé válna mind a 82-es, mind a 8-as út felől. Sajnos, az elkerülő szakasz építési engedélye 2015-ben lejárt, és a projekt a Magyarország rövid- és középtávú közútfejlesztéshez kapcsolódó infrastrukturális beruházások összehangolásáról és azok megvalósításáról szóló 2016-os kormányhatározatban sem szerepel.

A képviselő arra vár választ a minisztertől, hogy mikor kerüli el a 82-es számú főútvonal Gyulafirátót és Kádárta városrészeket, illetve lát-e arra lehetőséget a tárcavezető, hogy a biztonságot növelő jelzőlámpás csomópont mielőbbi kialakításához a minisztérium forrást biztosítson Veszprém számára? Nemrégiben halálos baleset történt, a tragédiát követően a városrész lakói forgalomlassító demonstrációt tartottak, de még a jelzőlámpás gyalogosátkelő kialakítására is csak a jövő évi költségvetés terhére kaptak ígéretet az önkormányzattól.

Neuralgikus pont: a 8-as főút

A 8-as út

A 8-as út

Nemzetgazdaságilag kiemelt feladatként határozták meg 2007-ben, majd 2012-ben a 8-as főút fejlesztését, ennek ellenére a veszprémi szakaszon mostanáig semmi előrelépés nem történt. Mivel az M8-as megépítése belátható időn belül nem várható, a főút fejlesztésének alapja egy kétszer kétsávos burkolatbővítés, a burkolat 11,5 t teherbírásúvá történő megerősítése és a legfontosabb csomópontok külön szintűvé alakítása. Ennek a tervnek része a veszprémi déli elkerülő útgyűrű is, egy új Budapesti úti csomóponttal, amit az Almádi úti csomóponttal részben új nyomvonal kötne össze. Kérdés, hogy mikor, mivel ez a projekt sem szerepel a rövid- és középtávú beruházásokról szóló, 2016-os kormányhatározatban. Ugyancsak hiába keressük benne a Veszprém–Körmend közötti szakasz fejlesztését a Budapesti úti, Almádi úti, Füredi úti, valamint a Tapolcára és Csatárra vezető, külön szintű csomópontokkal. A kivitelezéshez szükséges területek és az építési engedélyek rendelkezésre állnak, de utóbbiak közül némelyik 2020 után már nem hosszabbítható meg – hívja fel a miniszter figyelmét a képviselő, hozzátéve, hogy a késedelem nem csak Veszprém és térsége fejlesztésére, hanem a Székesfehérvár–Várpalota–Veszprém–Ajka ipari tengelyre is negatív hatással van.

A bevezetőben említett két nemzetközi esemény jelentősen meg fogja növelni a már most is szűk kapacitású közlekedési útvonalak leterheltségét és a jelenlegi csomópontok baleset-veszélyességét – figyelmeztet Mesterházy Attila, és azt kérdezi Palkovics Lászlótól, tervezi-e a kormány a 8-as számú főútvonal Veszprémet érintő szakaszai fejlesztésének 2022-nél korábbi ütemezését?

Hozzászólások

hozzászólás