Huszonkét rendes és három sürgősséggel benyújtott előterjesztés mellett napirend előtti kérdések, interpellációk, felszólalások is szerepeltek a veszprémi önkormányzat mai közgyűlésének programjában. Közülük a közlekedésre, parkolásra vonatkozó kérdésekben alakult ki a legélénkebb eszmecsere.

Guzslován Gábor képviselő indított egy interpellációval, amelyben arról kérdezte a polgármestert, támogatja-e, hogy a lakóövezetek környékén a roncsautók elszállításával javuljon a parkolási helyzet. Mik a lehetőségi az önkormányzatnak, szükséges-e a közterület-használati rendelet módosítása? Porga Gyula szerint jogszabály-módosításra nincs szükség, a meglévő jogi keret alkalmas a probléma kezelésére, de a roncsautók begyűjtése lassú és költséges folyamat.

Idén 112 elhagyott vagy régóta nem mozduló gépjárműről szereztek tudomást, 26-ról lakossági bejelentés nyomán, a többit a közterület-felügyelet fedezte fel. 58 jármű eltávolításáról a tulajdonosok gondoskodtak, 19-nél a tulajdonos nem volt beazonosítható, a többi gépkocsival kapcsolatban még tart az eljárás. Az önkormányzatnak évi ötmilliós kerete van erre a feladatra, egy jármű elszállítása, majd hat hónapig való tárolása 250-300 ezer forintba kerül. Végül árverésen igyekszenek a gazdátlan autókat értékesíteni, de ez gyakran csak hulladékvas áron sikerül.

A közlekedési dugó, mint tünet

Napirend előtt szólalt fel Hartmann Ferenc képviselő Sürgős megoldást a belvárosi közlekedési káoszra! címmel. A dupla körforgalom átadása óta nagyon sok a panasz a városközpontban kialakuló dugók miatt, amelyek gyakran a mentők, tűzoltók haladását is megnehezítik. Véleménye szerint ideje lenne szakemberek bevonásával tanulmányterveket, megoldásokat kidolgoztatni, meghallgatni a veszprémieket is és mielőbb megvalósítani a legcélravezetőbb javaslatokat. A polgármester röviden úgy reagált, hogy ez egy tünet. Mivel napirend előtti kérdésről van szó, nem szükséges válaszolnia rá. Annyit azért hozzátett, hogy a problémát számos alkalommal megvitatták már, de ahol negyvenezer ember indul el reggelenként, óhatatlanul vannak olyan helyek, ahol lelassul a közlekedés. Emlékeztette rá a képviselőt, hogy amikor a Kossuth utca és a piac között aluljáróba terelték a gyalogos forgalmat, ők tiltakoztak a leghangosabban. Most akkor mégis legyen aluljáró a dupla körforgalom alatt? A város attól város, hogy az autós és a gyalogos egyaránt toleráns, ehhez képest Hartmann Ferenc felszólalása egy tipikusan autós megközelítést tükröz – zárta le a témát Porga Gyula.

Kevés a parkolóhely, a tarifák nőnek

Katanics Sándor képviselő a városi parkolási díjak vitájában aktivizálta magát. Az előterjesztés szerint január elsejétől átlagosan 15 százalékkal drágulnak a tarifák és a parkolóbérletek. A parkolási övezetek felülvizsgálata és várható bővítése jövő tavasszal kerül a testület elé. A végül 11 igen és 7 nem szavazattal elfogadott rendeletmódosítás szerint a piros zónában 360, a zöldben 240, a sárgában pedig 160 forintba kerül egy óra januártól a jelenlegi 320, 200 és 100 forint helyett. Katanics Sándor ezzel szemben 400, 240 és 120 forintos tarifákat javasolt, mondván, így nagyobb eséllyel sikerül a városközpontból a távolabbi parkolóövezetekbe terelni a gépkocsikat. Módosító indítványát azonban 3 igen, 11 nem és 4 tartózkodás mellett elutasította a testület. Hartmann Ferenc azt javasolta, hogy tarifaváltozásra csak a zónák felülvizsgálata, esetleges módosítása és bővítése után kerüljön sor, ma csupán a parkolóbérletek jövő évi díjáról döntsenek. Hat igen, tizenegy nem és egy tartózkodás mellett a képviselői többség ezt is leszavazta. Guzslován Gábor a pláza, a kis Tesco és a városközponthoz közeli lakóövezetek tarthatatlan helyzetére hívta fel a figyelmet. Az itteni ingyenes parkolókat a környéken dolgozók autói foglalják el, nem véletlen, hogy volt már olyan utca, ahol maguk a lakók kérték a díjfizetés bevezetését.

És megint a V-Busz

A közösségi közlekedés pénzügyi fenntarthatóságát javító szakmai javaslat és intézkedési terv vitája nem nélkülözte a szemrehányó, indulatos beszólásokat. Porga Gyula polgármester ezúttal is úgy fogalmazott, hogy az önkormányzatot megvezették. A V-Busz esetében 835 milliós költségkalkulációra adták a jóváhagyásukat egy évvel ezelőtt, a mostanra „összehozott” 1,6 milliárdra senki nem szavazott volna. Meg kell nevezni, aki ebbe a helyzetbe kergette az önkormányzatot – mondta –, de közben a jövőre is készülni kell. A város teherbíró képessége változatlanul évi 800 millió forint, a V-Busz ügyvezetőjének pedig az a feladata, hogy kidolgozza az erre vonatkozó javaslatokat.

Hartmann Ferenc arra figyelmeztetett, hogy a V-Busz által elnyelt 1,6 milliárd forint azonos az önkormányzat telekadóból, idegenforgalmi adóból, építményadóból, kommunális és gépjárműadóból befolyt összes bevételével és ebben a herdálásban nem szabad bűnrészességet vállalni. Furcsállta, hogy az intézkedési tervhez „senki nem merte adni a nevét”, és a pénzügyi átvilágítás mellett a járműpark műszaki átvizsgálását sürgette. Katanics Sándor arról érdeklődött, hogy a Mihálszky Gábor még a cégnél dolgozik-e, igazak-e a néha tettlegességig fajuló személyes konfliktusok, mennyit fizet a város a Pápai úti Volán telep használatáért és mi a helyzet a közbeszerzésekkel. Guzslován Gábor a kimaradó járatok miatt reklamált, Gerstmár Ferenc azt firtatta, lehetséges-e, hogy végül minden visszakerül a Volánhoz, Kovács Rajmund pedig annak adott hangot, hogy a felelős(ök)nek egyszer majd el kell számolni a nyilvánosság előtt.

Pálinkás Norbert, a V-Busz ügyvezető igazgatója szerint a cégen belül eddig lefolytatott vizsgálatok során nem érte őket kritika. Mihálszky Gábor betegszabadságon van, a járatkimaradások pedig máshol is elkerülhetetlenek – mondta. A közösségi közlekedés a decemberi testületi ülésen ismét téma lesz.

Hozzászólások

hozzászólás