A képviselő-testület a mai közgyűlésen – 11 igen és 7 nem szavazattal – jóváhagyta, hogy a V-Busz Kft. 480 millió forint értékben vásároljon 50 új vagy használt autóbuszt, így a továbbiakban nem bérel majd járműveket.

Még mindig befelé megyünk az erdőbe

Ezúttal is a közösségi közlekedés témájában alakult ki a leghevesebb vita a fideszes és az ellenzéki képviselők között.

Átlagosan 9,6 millió forint jut egy autóbusz beszerzésére, ami azt jelenti, hogy csak használt járműveket vásárol a V-Busz Kft. – szólt a témához elsőként Hartmann Ferenc (MSZP). – A buszok 12–15 évesek, a legfiatalabb 9 éves, és van közöttük 5 darab 17 éves is, ráadásul a megvásárlásuk hitelből történik. Amit még tudunk róluk: a forgalmi engedélyükben nincs motorazonosító, tehát nem tudni, hány kilométert futottak. A város idén kétmilliárdot költött a közösségi közlekedésre, és nagyjából 2020-ban is ezzel a költséggel kell számolnunk. Tehát folytatódik a Kész átverés show Veszprémben a V-Busszal kapcsolatban.

A három cél: utasszámnövelés, új, korszerű gépjárműpark beszerzése és a megfelelő költségvetési keretek közötti működés közül egy sem valósult meg – tette hozzá Gerstmár Ferenc (LMP). – Ez azt jelenti, hogy még mindig befelé megyünk az erdőbe.

Előbb vagy utóbb el kell számolni a pénzzel, hiszen Porga Gyula polgármester korábban kijelentette, hogy 800 millió forintból meg kell oldani ezt a problémát – folytatta a témát Kovács Rajmund (Jobbik). – Ki vállalja a felelősséget, ha ez nem így lesz?

A 800 millióból máris 903 millió lett, plusz a 480 millió forintos beruházási forrásigény buszvásárlásra – tette hozzá Guzslován Gábor (Szakszervezet).

Pálinkás Norbert, a V-Busz Kft. ügyvezetője

Pálinkás Norbert, a V-Busz Kft. ügyvezetője

Katanics Sándor (DK) egy csomó kérdést tett föl a közgyűlésen jelen lévő Pálinkás Norbertnek, amelyek egy részére válaszolt is a V-Busz Kft. ügyvezetője:

Dolgozunk a Házgyári úti telephellyel kötött szerződés felbontásán. Az a hely nem volt megfelelő a járművek számára, a sofőrök nehezen tudtak ott manőverezni. Ebből a szempontból jobb a Pápai úti telephely. Folyamatos a cégünkkel kapcsolatos sajtóperek előkészítése is. Vannak tartozásaink, de a partnereinkkel beütemeztük a törlesztéseket. Tárgyaltunk a szakszervezettel is: szerintük nem büntethetők a buszvezetők a töréskárok miatt, szerintünk igen. Ezzel a témával bíróságra kell mennünk. A V-Busz új menetrendje a városi hetilap legfrissebb számában megtalálható.

Katanics Sándor ezek után javasolta a polgármesternek, hogy – a saját érdekében – hűtlen kezelés gyanújával tegyen feljelentést ismeretlen tettes ellen, mert egyáltalán nem biztos, hogy csak az alultervezettség a probléma, és számos olyan jel van most is, ami a cég pazarló gazdálkodására utal. A képviselő még folytatta volna a kérdésfeltevést, de a polgármester nem adta meg neki a szót, mert szerinte a kérdések nem kapcsolódtak a közgyűlés napirendjéhez. Porga Gyula hozzátette:

Veszprémben biztosan nem könnyű ellenzéki képviselőnek lenni, mert szinte tökéletesen működik a város. Már elfelejtettük, milyen volt egy évvel ezelőtt a közösségi közlekedés. Közösen elhatároztuk, hogy ezen változtatunk. A választás évében vállaltuk be ezt a kockázatot, de az ellenzéki képviselők kihátráltak belőle. Igen, van még feladatunk. Hosszú távon emelni kell a közösségi közlekedés jelenlegi színvonalán, és folyamatosan frissíteni kell a buszparkot is, de hát egy éve még 28–30 éves buszok futottak az utakon.

Stiegelmaier Józsefné (Fidesz-KDNP) határozottan kijelentette: ő rendszeresen utazik a helyi járatokon, beszélget az emberekkel, és azok elégedettek.

A klímahiszti még nem tört ki, mikor ezt a témát előkészítettük – mondta. – Ám ha nem cseréljük le a harmincéves buszokat, mi is hozzájárultunk volna a klíma-vészhelyzethez. Nem nyugszunk bele, megoldjuk a problémát.

Augusztusban a csődtől megmenteni a céget nem merészség volt, hanem kötelesség – zárta le a témát Hartmann Ferenc.

A buszvásárlásról szóló határozatot a fideszes többségű testület 11 igen és 7 nem ellenében elfogadta.

Energetikai felújítás, hulladékudvar, várlift

Nem fog elveszni az a 250 millió forint, amit a polgármesteri hivatal energetikai megújítására nyert az önkormányzat, majd később visszahívta azt. Gerstmár Ferenc ezzel kapcsolatos kérdésére a polgármester azt válaszolta, hogy újabb pályázat nyílik meg, sokkal kedvezőbb feltételekkel, és ezen fog indulni a város.

Hartmann Ferenc tájékoztatást kért a polgármestertől egy információval kapcsolatban, mely szerint 2,8 milliárd forintért modernizálhatják több észak-balatoni település hulladékgazdálkodásának infrastruktúráját, aminek része egy veszprémi hulladékfeldolgozó telepítése is.

Őszintén megköszönöm a képviselő úr felvetését, mert így alkalmam nyílik helyre tenni a dolgot – reagált Porga Gyula. – Ez nem egy máról holnapra született elképzelés: a térségi társulásnál már 2017-ben elkészültek a fejlesztési tervek, és egy pályázati támogatásnak köszönhetően a Haszkovó úti garázssornál megépül egy hulladéktároló, amit a lakosság már régóta vár: nem szemétlerakó lesz, hanem lomtároló, illetve a Kistó utcai telephelyen a kézi válogatást felváltja a gépi válogatás. Veszprémben nem épül hulladékfeldolgozó!

A képviselő-testület idén utoljára ült össze

A képviselő-testület idén utoljára ült össze

Brányi Mária alpolgármester (Fidesz-KDNP) elmondta: megtalálták a megoldást a várlift megépítéséhez, és konzorciumi partnerekkel pályázati forrást is nyertek hozzá.

Magyarországon egyedülálló fejlesztési lehetőség előtt állunk, ami a világon már bevett gyakorlat műemléki épületek esetében – újságolta. – A tervek építési engedélyezési szintig kidolgozottak, és 2020-ban elkezdhetjük építeni a várliftet.

Porga Gyula – Guzslován Gábor kérdésére – hozzátette, hogy a várlift használata ingyenes lesz, illetve nemcsak turisztikai célokat szolgál majd, hanem remélhetőleg kiváltja a jelenlegi, meglehetősen nagy autóforgalmat, és mindenki számára lehetővé teszi a vár akadálymentes megközelítését.

Aréna az államnak, likviditási hitel a városnak

A város az államnak ajándékozza a Veszprém Arénát. A tervek szerint az arénát a 2022-es kézilabda Európa-bajnokságra nyolcezer főt befogadóvá kívánták bővíteni. Az ingatlan tehermentesítéséhez a kormány 3,6 milliárd forintot adott az önkormányzatnak. Veszprém menet közben lekerült a versenyhelyszínek listájáról, így a bővítést lefújták, viszont nem került ki a kormány és a város közötti szerződésből az, hogy az aréna az állam tulajdonába megy át. A közgyűlés ma arról szavazott, hogy a Csarnok Kft. tulajdonában lévő, 5,3 milliárd forint értékű Veszprém Aréna az állam tulajdonába kerül, üzemeltetője pedig a Veszprém Handball Zrt. lesz.

A város 2020-ra másfél milliárd forint likviditási hitelt vesz fel. Podga Gyula szerint ez semmi extrát nem jelent: ezt a város (és más települések is) minden évben meglépi(k) azért, mert a bevételeit kétszer egy évben tudja realizálni, a kiadásai pedig folyamatosak.

Katanics Sándor szerint vannak intő jelek arra vonatkozóan, hogy – főleg a V-Busz miatt, – a következő év nem lesz az előző évekéhez hasonló, amikor is a városnak nem kellett hozzányúlnia a polgármester által „csupán biztonsági hálónak” nevezett hitelhez. Gerstmár Ferenc pedig előre figyelmeztette a kormánypárti képviselőket, hogy a felelősséget majd ne próbálják „szétosztani”, amikor bekövetkezik a baj.

Füredi meghívás, új kiemelt művészeti együttes és városmonográfia

Füred minden évben vendégül hív egy–egy magyarországi várost, hogy lehetőséget adjon számára a kulturális bemutatkozásra. 2020-ban Veszprém lesz a Balaton-parti város vendége. Az erről szóló megállapodásra igennel szavazott minden képviselő.

A Gárdonyi Zoltán Ifjúsági Kamarazenekart a város kiemelt művészeti együttesei közé emelték, ami azt jelenti, hogy a – a Mendelssohn Kamarazenekar, Veszprém Táncegyüttes, Veszprém Város Vegyeskara, Liszt Ferenc Kórustársaság és a Gizella Nőikar mellett – a zenekar kiemelt támogatásban részesül.

A képviselők szintén egyhangúlag megszavazták a várostörténeti monográfia kiadását is, amely – a polgármester szerint – egy régi álom megvalósulása.

Hozzászólások

hozzászólás