Ez a három dolog kellett ahhoz – a Prima Primissima- és friss Kossuth-díjas fotós, Keleti Éva és a modellek részéről is –, hogy megszülessenek azok a csodálatos színészportrék, amelyeket a közönség a balatonfüredi Vaszary-villában láthat.

Engedje meg az olvasó, hogy ezúttal nagyon személyes legyek! Mélyen megérintett a Keleti Éva fotóiból készült kiállítás, többször fátyolos lett a tekintetem a képeket nézve, mert előjöttek a saját emlékeim. A fotókon szereplő művészek többségét ugyanis magam is láttam színpadon csodálatos előadásokban.

Személyes élmények

Sokan már az égi társulatból figyelnek bennünket, őket még huszonévesként láthattam, amikor az Újvidéki Egyetem Magyar Nyelv és Irodalom Tanszékének hallgatóiként kedves barátnőmmel az volt a szokásunk, hogy évente egy hetet Budapesten töltöttünk. Kiállításokra, koncertekre jártunk, rengeteg könyvet vásároltunk, és igyekeztünk jó színházi előadásokra bekönyörögni magunkat (azért bekönyörögni, mert hiszen nem volt alkalmunk hónapokkal előre megvásárolni a jegyünket). Akkor megcsodálhattuk Ruttkai Évát, Garas Dezsőt, Bessenyei Ferencet, Tolnai Klárit, Kozák Andrást, és sikerült bejutnunk egy olyan előadásra, amelynek a szereplőit Keleti Éva mostani kiállításán láthattam újból. Ez az egyetlen olyan fotó, amely egy konkrét előadás, Mrožek Tangójának szereplőit örökíti meg.

A legendás előadás, Mrožek Tangójának szereplői. Állnak: Eszenyi Enikő és Gálffy László (akkor még főiskolai hallgatók), ülnek (balról jobbra): Darvas Iván, Gobbi Hilda, Szilágyi Tibor, Páger Antal, Ruttkai Éva

A legendás előadás, Mrožek Tangójának szereplői. Állnak: Eszenyi Enikő és Gálffy László (akkor még főiskolai hallgatók), ülnek (balról jobbra): Darvas Iván, Gobbi Hilda, Szilágyi Tibor, Páger Antal, Ruttkai Éva

 

Egyszer régen, amikor karácsonyi interjút készítettem Szilágyi Tiborral, aki szerepelt ebben a darabban, megkérdeztem tőle, melyik előadás volt élete legnagyobb élménye: Mrožek Tangója a Pesti Színházban – vágta rá gondolkodás nélkül, amitől én libabőrös lettem, mivel számomra is ez jelentette az igazi katarzist.

A többi fotón szereplők közül néhánnyal, például Gálvölgyi Jánossal, Bánsági Ildikóval szintén volt alkalmam interjút készíteni „előző életemben”, amikor még tévéújságot szerkesztettem a megyei napilapnál, és mindig a számomra legkedvesebb művészek közül válogattam, de színházimádóként sokukat színpadon is láthattam, például Törőcsik Marit, Haumann Pétert, Kiss Marit, Béres Ilonát, Almási Évát, Hámori Ildikót és még sorolhatnám.

Köszönjük, hogy megkísérelte a lehetetlent!

Keleti Éva nem is ünnepelhette volna stílusosabban a 85. születésnapját, mint ezekkel az ikonokkal – mondta a kiállítást megnyitó Götz Anna. – Ráadásul komplex élményt ad nekünk azzal, hogy mindegyik fotóhoz személyes hangú sorokat írt. A Kontakt 2.0 című kiállítás igazi kontaktja az, hogy összehozza a ma élő színészeket azokkal a legendákkal, akik már nincsenek köztünk. Igaz élmény ez nekünk, a játszótársaknak és a közönségnek is. Köszönjük, hogy Keleti Éva megkísérelte a lehetetlent: megörökíteni a megörökíthetetlent!

Götz Anna elárulta, hogy amikor őt fotózta Keleti Éva, még szinte a fenekén volt a tojáshéj, éppen elkezdődött a színészi karrierje

Götz Anna elárulta, hogy amikor őt fotózta Keleti Éva, még szinte a fenekén volt a tojáshéj, éppen elkezdődött a színészi karrierje

Megkapó őszinteség

Szeretet, bizalom, türelem. Ez kellett ahhoz, hogy megszülessenek ezek a képek – mondta már a fotókat bemutatva Szarka Klára fotótörténész, kurátor, Keleti Éva életművének gondozója. – Hiszen az nem természetes állapot, ha valakit fényképeznek. Olyan, mintha vadásznának rá, mintha fegyvert fognának rá. Ezt a falat kell lebontania a fotósnak, és ehhez kell az alany nyitottsága is. Megkapó a képek őszintesége. Amíg a mai sztárfotókon a kilúgozott egyformaság látható, addig ezeken a képeken hús-vér emberek vannak a maguk természetességében. Keleti Évát a művészek beengedték az öltözőjükbe, a hálószobájukba. Az egyik kedvencem például a Fülöp Viktor balettművészt ábrázoló portré, amelyen az idősödő táncos mélységesen szomorú arcát mutatja meg. Mintha ezt mondaná az őt fotózónak: látod, már csak ez a kis terasz az én színpadom. De legendás Keleti Éva sorozata Ruttkai Éváról és Latinovits Zoltánról. Ezek a képek nem jöhettek volna létre a kölcsönös bizalom nélkül.

A kurátor kedvenc fotója

A kurátor kedvenc fotója

Az anyagot a Magyar Nemzeti Múzeumban láthatta a közönség pár hónappal ezelőtt (akkor több mint harmincezren nézték meg), a Vaszary-villában pedig egészen a nyár közepéig, július 9-éig lesz nyitva. Szarka Klára bevallotta: neki is és Keleti Évának is a füredi kiállítás tetszik jobban a hangulata miatt, pedig mindkét bemutató anyaga ugyanaz a néhány tucat, 1976 és 1991 között készült felvétel. Keleti Éva a Veszprém Kukacnak elárulta: könyv is készül a kiállítás anyagából.

Néhány nagyon személyes hangú szösszenet a fotók mellől:

A Vaszary Galéria kiállításának arculatát Bak Andrea és Mészáros István tervezte, a multimédiás tartalom (érdemes a helyszínen belehallgatni/nézni: színészek személyes élményeiket mesélik el benne) Pilló Ákos munkája.

A fotógaléria bármelyik képre kattintva kinyílik.

Hozzászólások

hozzászólás