Hiába tudja a lakosság szinte egésze, hogy a szennyvízelvezetés és -tisztítás megfelelő működéséhez a szolgáltatók mellett a felhasználóknak is felelősen kell viselkedniük és hogy a zsiradékok, ételmaradékok dugulást okoznak a hálózatban, mégis minden harmadik ember a lefolyóba önti a fáradt, használt olajat – derült ki a Dunántúli Regionális Vízmű felméréséből.

A válaszadók szerint ezen csak a megfelelő edukáció segíthet, mint amilyen a vállalat csatornaillemtan-kampánya is.

A csatorna nem szemetes, és ezzel az emberek is tisztában vannak, legalábbis a Dunántúli Regionális Vízmű Zrt. nem reprezentatív felmérése erre enged következtetni, és mégis a több mint 2400 válaszadó 72 százaléka szerint a csatornában fellelhető felesleges és veszélyes hulladék forrása az emberi felelőtlenség.

Közel az összes kitöltő (98 százalék) egyetértett abban, hogy a zsírok és olajok dugulást, illetve szappanszerű lerakódást okozhatnak. Arra a kérdésre, hogy mi kerülhet leggyakrabban a csatornahálózatba, a legtöbben (95 százalék) az ételmaradékot, így a zsiradékot és használt sütőolajat jelölte meg toplistásként. A háztartási hulladék az emberek 81 százaléka szerint okoz problémákat, ám csupán 67 százalék gondolja úgy, hogy a szennyvízrendszert, az egészségünket és a környezetet károsító anyagok közül az egészségügyi termékek bukkannak fel leggyakrabban a csatornában.

És hogy valóban mi kerül a mélybe? A felhasználók több mint 40 százaléka úgy nyilatkozott, hogy csupán WC-papírt és felmosóvizet juttat a csatornába, harmaduk viszont bevallotta, hogy az ételmaradékot is a lefolyóban tünteti el. A felesleges és veszélyes hulladékokat a szennyvízhálózatba öntő válaszadók közel fele nincs tisztában vele, hogy ezzel kárt okoz, vagy ha mégis, arra kétféle magyarázatot adtak: volt, aki a szüleitől így látta otthon, de akad köztük olyan is, aki csak kényelmesebb megoldásnak látja a csatornában eltüntetni a hulladékot, mint felkeresni egy gyűjtőpontot.

Arra a kérdésre, hogyan lehetne változtatni a helyzeten, a kérdőívet kitöltők többsége a tájékoztatást, az oktatást, edukációt jelölte meg hatékony módszerként. A Dunántúli Regionális Vízmű Zrt. idén nyáron indított csatornaillemtan-kampányt épp annak érdekében, hogy felhívja a figyelmet a felelőtlen viselkedés következményeire, illetve segítse az alapvető, a mindennapokban is alkalmazható szabályok elterjedését. Az aktivitáshoz az edukációs kiadványok mellett animált videót is készítettek, amely kicsik és nagyon számára is könnyen értelmezhető. Ebben a csatornába juttatott háztartási hulladékok összessége egy gonosz lényként jelenik meg, aki folyamatosan növekszik a hálózatba beáramló szemét miatt.

A videó linkje itt.

A témában készült tájékoztató anyagok a szolgáltató honlapján érhetők el.

 

Hozzászólások

hozzászólás