A kánikulában különösen fontos, hogy megfelelő mennyiségű folyadékot juttassunk a szervezetünkbe. Az egészség azt jelenti, hogy lubickolunk belső folyadéktereinkben – állapította meg Claude Bernard 1856-ban. 

Első hallásra talán furcsán hangzik, de ha belegondolunk, hogy szervezetünk legnagyobb mennyiségű összetevője a víz, már nem is tűnik képtelenségnek a százötven éves bölcselet. Még jobban leegyszerűsítve a dolgot: testünk nem más, mint sok folyadékban feloldott alkotórészek összessége.

Az emberi test 50–60 százalékát kitevő folyadék nem képez zárt rendszert. A vízfelvétel és vízleadás állandó egyensúlyban van, ennek eredményeként a test állandó folyadékmennyisége legfeljebb 500 milliliteres határon belül ingadozik. Normális hőmérsékleten, megerőltetés nélkül naponta körülbelül 2,5 liter vizet veszítünk, amit pótolni kell. Az egy százalékot meghaladó hiányt szomjúságérzettel jelzi a szervezet, de ezt nem tanácsos kivárni – igyunk akkor is, ha nem vagyunk szomjasak! A szükséges folyadékmennyiség 70 százaléka ivóvízből, üdítőkből, gyümölcsléből, teából, kávéból, levesekből, tejből, sörből és más alkoholos italokból származik, 20 százalékát adják a zöldségek és gyümölcsök, míg a maradék 10 százalék szilárd táplálékkal – kenyér, hús, tojás, hüvelyesek stb. – kerül a szervezetünkbe.

A biológiai vízigény kielégítésére a tiszta eredetű, természetes ásványvíz a legalkalmasabb, ami sok fontos ásványi anyagot és nyomelemet tartalmaz könnyen feldolgozható és beépíthető formában. Értágító hatása miatt elsősorban időseknek ajánlott a teafogyasztás. A vitaminos gyümölcslevek közül lehetőleg a 100 százalékos gyümölcstartalmú vagy cukormentes termékeket válasszuk. A rendszeres levesfogyasztás a színek, illatok, ízek harmóniájával és változatosságával jótékonyan hat az emésztőrendszer működésére, miközben a napi folyadékszükséglet kielégítéséhez is nagymértékben hozzájárul.

Hozzászólások

hozzászólás