Megnyílt a Bakony Expo a veszprémi arénában, ahol helyi termékekből válogathatnak a látogatók és helyi ízeket kóstolgathatnak. Nagy a kereslet az ilyen rendezvényekre, ahogyan azt Sövényházi Balázs, Nemesvámos polgármestere a Balatoni Turisztikai Kutatóintézetnek az expo megnyitóját megelőző szakmai rendezvényén, a Pannon Egyetemen elmondta: az első évben 6000 látogatót regisztráltak, tavaly már tízezret. Ebből a veszprémi szálláshelyek is profitálnak.

Felértékelődött az autentikus értékek iránti kereslet a turizmusban, nemcsak nálunk, de az egész világon – hangzott el a Pannon Egyetem Gazdaságtudományi Karán november 4-én megtartott szakmai beszélgetésen. Kifejezetten igénylik a vendégek a helyi sajátosságokat szálláshely, gasztronómia és élmény tekintetében is. Egy-egy közkedvelt helyi piac vagy sajtkészítő manufaktúra, esetleg egy jó nevű vidéki vendéglő szakácskurzusa kedvéért kilométerek százait is hajlandók megtenni. Mert  a nagyvárosi pörgésben élő embernek ez a flow, a lassabb vidéki élet képes kiszakítani akár csak pár napra is a pörgésből.

A kérdésre, hogy hogyan lesz a madárcsicsergésből, mangalicakolbászból, budavári sajtból turisztikai termék, netalán attrakció és élmény, a tanácskozás résztvevői megegyeztek abban, hogy ember és kommunikáció kell hozzá, valamint sok munka, mire ez tudatosul és összejön. Ezt a célt szolgálják többek között a védjegyrendszerek, például az Éltető Balaton-felvidékért Egyesületé vagy a Balaton-felvidéki Nemzeti Parké, amelyeket kezdenek felismerni és értékelni a turisták. De ide sorolható még a Csopaki borkódex vagy a BalatonBor is. Mindegyik a Balaton térségének egységes fellépését segíti a hazai és a külföldi piacon. Beleillik a kezdeményezések sorába a Balaton régió legjobb alapanyagai nevű verseny, amelynek ötletgazdái a Balatoni gasztrotérkép alapítói, akik a napokban tették közzé, hogy neves séfek és a gasztronómia más kiemelkedő szereplői idén a vászolyi sajtot és a balatonfenyvesi Angus marhát választották ki a legkiemelkedőbb alapanyagnak, amire folyamatosan mindig kiváló minőségben lehet számítani.

A helyi értékek népszerűsítésén, kínálatán dolgoznak a TDM-szervezetek és a Tourinform-irodák, a turisztikai egyesületek és a civilek. Általános tapasztalat, hogy egyre individualistábbak a turisták, akik maguk szeretik összeállítani a programjaikat, és inkább a helyi öregektől hallgatják meg a település nevezetességeinek történetét, mint profi idegenvezetőktől, mert autentikusabbnak érzik őket és a közvetlenséget keresik.

Itt is, mint mostanában minden gasztrofórumon, szóba került az a lehetetlen helyzet, hogy a Balatonnál nem lehet balatoni halat kapni, amióta megszűnt a halászat. Horgászoktól nem vásárolhatnak ugyanis a vendéglők. Így aztán kénytelenek kazahsztáni keszeget kínálni. Mondjon, ki mit akar, de ez attól még, hogy a parton sütik, nem lesz balatoni!

Hozzászólások

hozzászólás