Röpke másfél órás várakozás előzte meg a miniszterelnök és a veszprémi polgármester örömteli bejelentését arról, hogy mit hoz a jövő városunknak. A Modern városok program keretében közel 40–45 milliárd forintos fejlesztési csomag víziója csillant fel Orbán Viktor könnyed és izgalmas előadási stílusa nyomán, amely akár el is altathatta volna beteges éberségünket, de nem tette. Azon kaptuk magunkat, hogy a tervekbe ágyazott ígéretek megvalósulásának végösszegét nemigen tudjuk kibogozni.

A fejlesztési tervek interpretálása némi zavartságról árulkodott, a tájékoztatót első hallásra inkább éreztük random ötletelésnek, mint konkrét megállapodásnak. Ám nem lehetünk elégedetlenek, hiszen az elkövetkezendő években jó néhány attraktív fejlesztésre számíthatunk. Hiányérzetünk azonban megmaradt: a 8-as út várost elkerülő szakaszának sorsa továbbra is bizonytalan.

Ön tudja, mi az a kreatív tudáspark?

A tizenhárom pontba gyűjtött fejlesztések közül öt kapcsán konkrét összeg nem hangzott el, erre csak a korábbi nyilatkozatok és hasonló projektek alapján tudunk következtetni. Az Aranyos-völgybe tervezett, igen hangzatos nevű  „kreatív tudáspark” fogalma némi zavart keltett, ugyanis a miniszterelnök – jó hangulatából mit sem veszítve – közölte, nem igazán érti, miről is van szó. Mi meg csak remélhetjük, hogy rövidesen tájékoztat bennünket az önkormányzat a majdani tudásparkunk (sok pénzt hozó) kreatív ötleteiről.

Intermodális csomópont konkrét tervek nélkül

Konkrét összegről az intermodális csomópont kapcsán sem hallottunk, sőt, a tájékoztató a korábbi ismereteinknél is képlékenyebb helyzetet vázolt fel a tervezett forgalmi átalakításról. Úgy tűnik, még az elnevezését is elfeledhetjük, mert nem intermodális csomópontunk lesz, hanem a vasúti és autóbusz-közlekedés homályos összehangolásáról van szó. Annak ellenére, hogy a nagylélegzetű projekt megvalósíthatósági tanulmányára az önkormányzat már közel félmilliárd forint támogatást költött el. Ha ebből az összegből indulunk ki, akkor az építkezés költsége akár hatmilliárd forintot is felemésztene. Ám ha az állam besegít, semmi probléma.

Kulturális negyed újratöltve

A Petőfi Színház 12 milliárd forintos felújítását a kormányfő túlzottnak találta, és ezzel nincs egyedül. Valószínűleg a korábban vizionált Kulturális negyed program elemeit próbálta a város beemelni a fejlesztési csomagba, és emiatt lódultak meg a költségek. Kár, hogy ezeknek a tényeknek az ismeretében elég nehéz lesz az éppen futó városi konzultációhoz érdemben hozzászólni. Mert talán nem túlzunk, ha úgy véljük, elvárható lenne, hogy a lakosság konkrét terveket lásson, mielőtt véleményt alkot egy ekkora volumenű projektről. Érdemes ellátogatni a város honlapjára, ahol ebben a témakörben korábbi kulturális fejlesztésekről olvashatunk, de a kulturális negyed tartalmáról szinte semmilyen érdemi információt nem kapunk.

Uszoda – kapcsolódó úthálózat nélkül

Uszoda, jégpálya, Aréna és a tervezett közlekedési kapcsolatok

Uszoda, jégpálya, Aréna és a tervezett közlekedési kapcsolatok

A tervezett uszodáról a város lakossága már számos információt emésztett meg, az elmúlt hetekben éppen a végleges helyszínt jelölte ki a közgyűlés. Eszerint az Aréna és az OBI barkácsáruház mögé kerül, mi több, a környező úthálózat is kiépül. Szépséghibája viszont, hogy az eredeti tervek még számoltak a 8-as út fejlesztésével és egy felüljáróval, hiszen enélkül a tervezett körforgalom a négysávos útra terelné a forgalmat, ami a gyakorlatban azt jelenti, hogy csúcsforgalmi dugók maradnának, csak éppen egy másik kereszteződésben. A miniszterelnök hangoztatta, csak térképről ismerkedett meg a majdani sportcentrum környékével, közlekedési helyzetével, terveivel, és nyomatékosan kiemelte: az új sportnegyed csak akkor lesz igazán értékes, ha az oda- és a visszaút nem válik a látogatók rémálmává. Uszodáról konkrét összeg nem hangzott el, bár az idei évre (a Magyar Közlöny szerint) erre a célra előirányoztak közel 500 millió forintot és jövőre további 1,5 milliárdot.

Jégcsarnok új helyszínen

Az eredetileg a Tüzér utcába tervezett jégcsarnok is az uszoda mellé kerül. A 8000 fősre bővített Veszprém Aréna, a tervezett uszoda, valamint a környék bevásárlóközpontjainak (Tesco, OBI) forgalma közlekedési káoszt okozhat a környéken, hacsak meg nem valósul a déli elkerülő bevezető szakaszának megépítése.

Vitathatatlan, hogy a város vonzerejét növelő, munkahelyet teremtő projektek támogatandóak, az önkormányzat nem engedheti el ezeket a fejlesztéseket, keményen kell terveznie és tárgyalnia a kormányzattal. Orbán Viktor és Porga Gyula is kiemelte, a 60 ezer lakosú városban 7 ezer vállalkozás működik, növekedik a foglalkoztatás, valamint a gazdálkodás eredményei is irigylésre méltóak.

Csak úgy röpködtek a levegőben az ötletszerűnek tűnő fejlesztések, a szentkirályszabadjai reptér is szóba került, továbbá lesznek kerékpárutak, stadionfelújítás (1,2 milliárd), az állatkert továbbfejlesztése (2,5 milliárd), és a Csermák Antal Zeneiskolának is jutna 760 millió forint. Örömhírként bejelentett fejlesztés lehetne a völgyhíd építése, amire 3 milliárdot kapnánk, az oda vezető út költségeire pedig további 3 milliárd juthat(na).

Ami a kecsegtető ígéreteket illeti, csaknem olyan érzésünk támadt, hogy a kevesebb több lett volna. A 8-as út fejlesztése, az uszoda és a húszemeletes felújítása évek óta kampánytéma, és most ott tartunk, hogy ezekből talán az uszoda felépül a 2018-as választásokra.

Az uszoda látványterve

Az uszoda látványterve

A bejelentett fejlesztéseket 2020-ig kell megvalósítani, az elmúlt időszak tapasztalatai alapján reméljük, a választópolgárok nem csalódnak.

Jó állapotban van a város – szögezte le Orbán Viktor, mielőtt búcsút vett volna a hallgatóságtól.

gombás–tyukodi

Hozzászólások

hozzászólás