Mikor tervezik a Budapest–Brusznyai–Mártírok úti csomópontba megépített turbó körforgalmon átvezető gyalogos forgalmat közlekedési lámpa segítségével szabályozni? – hangzott el a precíz képviselői kérdés a legutóbbi testületi ülésen.
Katanics Sándor (DK) képviselő nem először (s a jelek szerint nem utoljára) firtatja a városlakókat érintő kérdést, és nem teszi ezt ok nélkül. A belváros legforgalmasabb szakaszának tehermentesítését szolgáló dupla körforgalom véget nem érő vitákat váltott ki, s úgy tűnik: az égvilágon senki sem örül neki – mármint a dupla körforgalomnak. Sem az autósok, sem a gyalogosok, mert úgy bedugult a város, mint korábban sohasem. Ugyanis az elmúlt hónapokban egyértelművé vált, hogy a folyamatos gyalogosközlekedés jelentősen lassítja a gépjárművek haladását. Erről itt írtunk.
Porga Gyula polgármester – válaszolván Katanics napirend előtti felszólalására – először kioktatta a képviselőt az általa említett utcanevek módosulásáról, majd kifejtette, szerinte nem a zebra okozza a nehézségeket és a dugókat, hanem a „rengeteg autó”. Statisztikával is szolgált: városunkban ma négyezer autóval több fut, mint például négy esztendőven ezelőtt. Tagadhatatlan, hogy vannak dugók, mondta, a reggeli és a délutáni csúcsforgalomban „rázúdul a városra” az autósáradat. Egyetlen megoldást jelenthetne az aranyosvölgyi híd megépítése, amely a szakemberek szerint egyharmadával csökkenthetné a belvárosra nehezedő forgalmat.
– Szakembereink figyelik a városon keresztülhaladó forgalmat, és vélekedésük szerint túl kevés idő múlt el a dupla körforgalmi pont átadása óta ahhoz, hogy lámpák telepítését tervezzük – zárta rövidre a vitát a polgármester.
Katanics viszont nem tágított, és néhány riasztó példával is ecsetelte az áldatlan állapotokat, például amikor a dugóban ragadt mentőautó kénytelen volt a sávokat elválasztó kerámiaköveken átküzdeni magát, mert másként nem juthatott volna ki a csapdából. Emlékeztette a város polgármesterét azon oktalan derűlátására, amikor arról beszélt, hogy a gyalogosok majd megvárják egymást a zebra melletti kerítés mögött és egyszerre indulnak el a gyalogátkelőn. Ehelyett a zebrán hol jobbról, hol balról lép az úttestre egy-egy gyalogos, minduntalan megakasztva a járművek haladását. Hogy ez így fog történni, már a laikusok is előre megjósolták, vélte Katanics, aki a völgyhídi projekttel kapcsolatosan igen sarkosan fogalmazott:
– Van ígéret, és volt is folyamatosan 2006 óta. Az előkészítő munkát elvégezte az azt megelőző kurzus, a területek kisajátítása is megtörtént, és tény, hogy 2010-ig az egyre nehezedő gazdasági helyzet miatt nem volt rá forrás, de a fideszes városvezetésnek ez az elmúlt 10 évben sem volt annyira fontos, mint az egyéb látványberuházások, így az uniós pénzeket másra költötték.
A képviselő a polgármester válaszát nem fogadta el, a testület többsége pedig igen.