A legtöbb ember újévi fogadalmai közt akad egy-kettő olyan, ami az egészségükre vonatkozik. Sokan fogadják meg, hogy kevesebb alkoholt fogyasztanak, míg mások edzőterembe terveznek eljárni. Az egészséges változtatások java része a demencia kialakulásának kockázatát is csökkentheti!

Habár bizonyos tényezőket nem tudunk megváltoztatni – például az életkorunkat vagy a demencia genetikai hajlamát – számos más dologban a mi kezünkben van az irányítás.

A következő öt tipp mindegyike abban segít, hogy csökkentsük a demencia kialakulásának esélyét – járjunk akár negyvenes, ötvenes vagy hatvanas éveinkben. Ha kitartunk ezen változtatások mellett, az új évtized szinte garantáltan egészségesebb életet hoz nekünk.

Kezdjünk el mozogni!
A rendszeres fizikai aktivitás a leghatékonyabb a demencia kockázatának csökkentésében: jót tesz a szívünknek, keringésünknek, testsúlyunknak és a lelkünknek is.

Olyan mozgásformát válasszunk, amit élvezünk is, hogy valóban kitartsunk új szokásunk mellett. Érdemes az aerob gyakorlatokat erősítő edzéssel ötvözni. Tehát a futás, gyaloglás vagy biciklizés mellé válasszunk súlyokkal történő gyakorlatokat vagy akár kerti munkát.

Táplálkozzunk egészségesen!
A kiegyensúlyozott étkezés a demencia mellett olyan betegségeket is segít távol tartani, mint a 2-es típusú cukorbetegség, rák, elhízás, stroke és szívbetegségek.

Fogyasszunk naponta öt adag gyümölcsöt és zöldséget, valamint hetente két alkalommal halat vagy más, omega-3 zsírsavakban gazdag élelmiszert. Igyekezzünk mérsékelni a cukorfélék bevitelét, és ne feledkezzünk meg az élelmiszerek rejtett sótartalmáról sem.

Tegyük le a cigarettát, és mérsékeljük az alkoholt!
Ha dohányzunk, azzal túl nagy kockázatot vállalunk a demencia későbbi kialakulásával (és számos más, súlyos betegséggel) kapcsolatban, ezért igen megfontolandó feladnunk ezt a káros szokást.

Az alkoholbevitelt is érdemes korlátozni, hiszen ez is hozzájárul a demencia kialakulásához. Az iránymutatások szerint hetente legfeljebb 14 egység alkoholt fogyasszunk, azt is három vagy több napra elosztva. 1 pohár (330 ml) sör 1,7 egységnek, míg egy kis pohár (125 ml) bor 1,5 egységnek felel meg. Az égetett szeszek (pálinka, vodka, whisky, gin, rum stb.) esetében 25 ml-enként 1 egységgel számoljunk.

Az agyunkkal is törődjünk!
A demenciát agytornával is távol tarthatjuk. A kutatások szerint a rendszeres mentális aktivitás segít az agyunknak kellő megküzdőképességet kialakítani a betegséggel szemben.

Itt is fontos szempont, hogy megtaláljuk a számunkra örömteli tevékenységet. Érdemes több időtöltést is kipróbálni, lehet, hogy kellemes meglepetésben lesz részünk. Hasznos tevékenység a keresztrejtvény-fejtés, a puzzle, a nyelvtanulás, kártyázás vagy társasjátékozás, az új ismeretek elsajátítása/tanulás, az írás (történetek, versek, napló, blogbejegyzés).

A fenti időtöltések hozzáadott értéke, hogy mindegyiket végezhetjük családunkkal, barátainkkal, vagy épp szomszédainkkal. A társasági élet szintén pozitív hatással van pszichés jóllétünkre.

Vigyázzunk az egészségünkre!

Jó ötlet lehet, ha 2020-ra azt is megfogadjuk, hogy nem hanyagoljuk el az orvos meglátogatását és az ajánlott szűrővizsgálatokat. 40 éves kor felett mindenképpen szerencsés, ha rendszeresen tiszta képet kapunk egészségi állapotunkról.
Amennyiben olyan testi vagy lelki tüneteket tapasztalunk magunkon, amik rövid távon nem múlnak el, elengedhetetlen, hogy ezekről beszéljünk háziorvosunkkal. A demencia szempontjából különösen lényeges a depresszió, hallásromlás és az alvási problémák időben történő kezelése.

Forrás: felejtek.hu

Hozzászólások

hozzászólás