Aggasztó jelzések érkeztek több helyről is arról, hogy kormányzati oldalon felmerült a középfokú óvodapedagógus képzés visszaállítása, és szóba került az óvodapedagógus, illetve a csecsemő- és kisgyermeknevelői BA szak megszüntetése is.

Bár megerősíteni senki sem akarja ezeket a híreszteléseket, a Civil Közoktatási Platformnak szomorú tapasztalatai vannak arról, hogyan végződhetnek az ehhez hasonló „megalapozatlan” szóbeszédek (legutóbb a Természettudományi Múzeum Debrecenbe költöztetésével kapcsolatban).

A Civil Közoktatási Platform – az érintett, felelős szakmai szervezetek véleményére támaszkodva – azonban fontosnak tartja, hogy állásfoglalás kiadásával idejében kifejezze tiltakozását már az elvi lehetőséggel kapcsolatban is.

Állásfoglalás az iskoláskor előtti nevelést végző szakemberek felsőfokú végzettsége érdekében

Megdöbbenve hallottuk nem hivatalos forrásokból, hogy kormányzati oldalon felmerült a középfokú óvodapedagógus képzés visszaállítása, és szóba került az óvodapedagógus, illetve a csecsemő- és kisgyermeknevelői BA szak megszüntetése is.

A magyar kisgyermeknevelés európai és világhírű, melynek több, szerteágazó oka van. Ezek közül az egyik a főiskolai végzettséghez kötött munkavégzés. Tudományos, sokirányú szakmai ismereteket – melyek elemi feltételei a gyermekek igényeinek és szükségleteinek (például: táplálkozás, sajátos igények korai jeleinek felismerése, személyre szabott prevenciós/fejlesztő foglalkozások stb.) megfelelő sokrétű, komplex és felelős gondoskodás – csak felsőfokú végzettséggel lehet szerezni.

OECD vizsgálatok a 2000-es évektől igazolják a kora gyermekkori nevelés különös jelentőségét az egész világon, valamint a nemzetközi innovációs tevékenységekben, kutatási jelentésekből, stratégiákból is ez látszik. A kora gyermekkori nevelésbe fektetett erőforrások megtérülése a legmagasabb, miután ez a későbbi tanulásra és annak hatékonyságára alapvető befolyással bír. Ezek a megállapítások megerősítik az iskoláskor előtti nevelés jelentőségét, amihez magas szinten képzett, széleskörű tudással rendelkező szakemberekre van szükség.

Az óvodapedagógus-képzés történetében hosszú ideig volt középfokú szinten a képzés, de 1959 óta – elsőnek Európában – felsőfokon folyik a képzés. Igaz, hogy a magyar óvodahálózat dinamikus fejlődésének időszakában (1970-es és 1980-as években) a régi szakközépiskolai rendszer átmenetileg besegített az óvodapedagógus hiányok enyhítésébe, de ez ideiglenes megoldás volt. Óriási hiba lenne az óvodapedagógus-hiányt, az idegennyelv-oktatás deficites állapotát ismét ezen az úton kezelni, mivel következményeit tekintve a súlyos minőségromlás a konkrét ellátásban járna vállalhatatlan kockázatokkal.

A csecsemő- és kisgyermeknevelői szak BA szintre emelése nem rendelkezik nagy múlttal, épp ezért az érintett szakma különleges eredménynek tekinti azt, hogy a 0–3 éves korosztállyal is felsőfokú végzettséggel foglalkozhatnak a szakemberek.

Kiemelt jelentőséget tulajdonítunk annak is, hogy a BA képzést MA szintű képzésekkel lehet folytatni ezekről a szakokról is, amely a pálya presztízsét is növeli, és a gyerekekkel történő bánásmód magasabb szintjét teszi lehetővé.

A már elért vívmány eltörlését súlyos visszalépésnek tekintenénk. Ezért még időben kívánjuk véleményünket kinyilvánítani: a középfokú végzettség visszaállításának, a felsőfokú képzés leépítésének lehetősége ellen szakmai tudásunk és tapasztalatunk birtokában nagyon határozottan tiltakozunk.

Civil Közoktatási Platform

Hozzászólások

hozzászólás