Kormányhatározat rögzítette az elkövetkező évek balatoni fejlesztéseinek főbb irányvonalait. Úgy tűnik, a 8-as út veszprémi elkerülő szakasza kimaradt, de legalább a tó északi részének fejlesztésére nagyobb összeget szánt a kormányzat.

Veszprém megyét több jelentős beruházás is érintheti: javulhat a tó vasúti körbejárhatósága, villamosítás várható az északi parton, és három kilométer hosszan közvetlenül bekötik a 710-es út csonka szakaszát az M7-eshez (külön szintű csomóponttal). A közel 320 milliárd forintos csomag – nagyobbára uniós forrásból – 2020-ig valósulhat meg.

A keretösszegben a közlekedés fejlesztésére 100 milliárd, a vízminőség javítására 59 milliárd, turisztikai fejlesztésre pedig közel 27 milliárd forint fordítható. A turisztikai fejlesztések közül Veszprém megyét érintheti több kikötő és kerékpárút fejlesztési projektje, így végre olyan szakaszok is felújításra kerülhetnek, amelyek az elmúlt években szinte élvezhetetlenné tették a bringázást a tó körül. Több szakaszon jelentősen leromlott a bringakörút állapota, többek között a nemrég átadott tihanyi szakaszokon, illetve Balatonszepezd környékén is.

Az elektromos közlekedés fejlesztése új távlatokat nyithat a hajózásban és a buszközlekedésben is, ennek keretében jelentős forrást kaphat Siófok és Keszthely mellett Balatonfüred is. A Sió-zsilip felújítása gyorsabb reagálást eredményezhet extrém csapadékos időben.

A legnagyobb tétel a közlekedésfejlesztésre fordítható. Esély nyílik a tó körbevonatozására, ami ütemes menetrenddel kiegészítve a kisebb települések felé is jelentős forgalmat terel, így megszűnhetnek a „vízfejek” a tó partján, és egységes hálózat épülhet. Meglepően kevés a közútfejlesztésekre szánt költség, de ha minden jól megy, ráköthetik a Balatonkenesét elkerülő 710-es utat az M7-es autópályára. Ezzel viszont a Fejér megyei matrica érvényessége is változhat.

A turisztikai fejlesztések várhatóan nagyobb tömeget jelentenek a 8-as úton is, így remélhetőleg a körgyűrű fejlesztése tovább folytatódik. Kiemelten fontos lenne olyan túlterhelt szakaszok külön szintű csomóponttal való kiváltása, mint az Almádi út–8-as út, illetve a Füredi útnál lévő balesetveszélyes kereszteződés.

Hozzászólások

hozzászólás