Finoman adagolva, de naponta érkeznek a következő évi áremelésekről. Ne legyenek kétségeink, majd minden területen számíthatunk drágulásra, elsőként például az autópályák használatának növeléséről olvashatunk.
Meghozta a Mikulás az új autópályadíjakat. A bérletek hétfőtől előjegyzésben vásárolhatók – ha azt gondolnák, hogy ez valamiféle kedvezménnyel jár, tévednek. A marketingesek csak azért figyelmeztetnek jó előre, hogy még majdnem két hónap van az új matricák kötelező használatáig, mert bizony sok pótdíjat és büntetést kellett 2020-ban kiszabniuk a hatóságoknak.
A helyükben nem csodálkoznék ezen, hiszen olyan bonyolult rendszerben kell eligazodnia az autópályákon közlekedőknek, hogy sokan inkább hagyják az egészet, és bíznak abban, majd csak kicsusszannak az ellenőrzésből, és a kamerák sem őket mutatják, vagyis nem buknak le. 10–15 százalékra teszik azok arányát, akik matricák nélkül furikáznak, ami sok millió forint éves bevételkiesés.
Magyarországon 1937 kilométert jelöltek ki fizetős autópályának. Szomszédunkban, Ausztriában alig valamivel kevesebb 1743, Svájcban 1638 kilométerért kell fizetni. A sógorok sem köteleznek mindenkit éves matrica vételére. Tíznaposat is választhatnak azok, akik a hegyi utak szépségében szeretnek gyönyörködni. De a magyarhoz hasonló bonyolult rendszer nincs sehol: nálunk van heti, havi féléves, éves és megyei autópályadíj. Táblázatokat, térképeket vethetünk össze a gondos tanulmányozáshoz, mikor hová hajthatunk fel ingyen, bár többnyire inkább nem. Ezért az okos magyar trükközni kezd, kockáztat és nem fizet. Esetleg elfelejti, hogy merre megy, nincs megyeije.
Svájcban a biztonság az első, ezért mindenki megveszi az éves matricát, egy összegben ki is fizeti. A matrica természetesen az ország teljes úthálózatára érvényes, és két gyorsbüfés ebéd ára (40 svájci frank). Az összehasonlításhoz pontos számítások vannak: a fajlagos autópályahasználat összes költségét figyelembe véve, egy kilométerre vetítve ez 6,68 forint. Ausztriában ez 16, nálunk a legtöbb, 22,80 forint. Vagyis mi száguldozunk a legdrágábban. Az utak minőségét most hanyagoljuk, pedig az is megérne egy misét.
Ezek után nem értem, miért csodálkoznak a díjbeszedők a bliccelők arányán. A drága és bonyolult úthasználat mellett mi, magyarok még így is fegyelmezett, jogkövető polgárok vagyunk!
Ha a hiányzó összeget emeléssel kívánják befoltozni, nyakamat rá, hogy nem csökken, hanem tovább nő a trükkös autózók aránya.
Ezen a linken megvásárolhatja éves autópályamatricáját.